Follow Instagram @sofinahlamudin

Tuesday, May 24, 2011

Bangun! Jangan Berhenti!


Terasa kaki penat berlari.Aku tersungkur! Aku juga mula menitiskan air mata.Ah! itu mungkin cengeng bagi mereka tapi apakan daya perasaan gembira dan teruja mulai pergi sedikit demi sedikit meninggalkan aku kesepian.Malah semangat juga sudah pergi beterbangan keawangan.Hati yang bersinar dengan keceriaan sudah hampir pudar.

Kenapa aku harus melayani perasaan yang hanya akan membuang masa? Mungkin, wajar aku miliki perasaan ini sebagai seorang manusia yang sedang berjuang dalam hidup. Ya! Hidup ini adalah perjuangan! Dan aku pula hanya manusia biasa yang punya hati dan jiwa - Bernyawa!

Muhasabah diri itu penting. Aku berfikir kenapa aku harus terlalu mengikut rasa hati yang tidak mahu tenang dari keresahan? mengapa aku harus mengikut rasa hati yang dipetikkan api kemarahan? Lupakah aku Allah sedang melihat apa sahaja yang sedang aku lakukan? Lupakah aku Allah sentiasa ada disisi ku? Sungguh! Allah itu tidak buta.Allah itu maha mengetahui, melihat dan mendengar meski hanya sesuatu yang terlintas dalam hati tanpa kita sedari.

Memikirkan hal ini, penyakit hati yang menghantui itu perlu dirawat segera. Ayuh! Ayuh bangun maju kehadapan! Putus asa itu bukan jalan yang Allah pernah ajarkan. Allah benci pada mereka yang berputus asa.Bangkitlah semula.Ambillah peluang yang ada ini untuk bangkit semula.

Berusahalah sedaya yang mungkin. Ikhlaskan hati kerana Allah. Hidayah itu perlu dicari bukan ditunggu. Percaya dan yakinlah nur hidayah akan dipancarkan dengan usaha yang gigih. Benar! Hidayah itu ada hanya jika diizinkan oleh-Nya tetapi usaha itu perlu. Berdoalah. Mohon diberikan hidayah. Doa itu senjata terbaik bagi kita muslimin.

Kata-kata motivasi tergiang-ngiang di telingaku. Aku perlu bangun dan terus berlari. Jangan mengaku kalah setelah melakukan kesilapan dan kesalahan. Percayalah! tanpa kesalahan, insan tidak mungkin kan dapat melihat yang benar asal kita tidak mengulangi kesalahan sama.

Ya! Aku perlu bangun dan terus maju kehadapan. Bersabarlah! Suatu hari aku pastikan berjaya. InsyaALLAH.

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sebab Membaca. Jemput Komen.