Follow Instagram @sofinahlamudin

Saturday, February 9, 2013

Fenomena Adat Berkasih Yang Kita Perlu Tahu

Assalammualaikum Readers dan Bloggers,

Kali ini, saya nak berkongsi tentang 'cinta' atau 'hubungan' . Memang semua orang sedia maklum dengan dugaan dan ujian bercinta kan? Adat berkasih la katakan.

Tapi ada beberapa fenomena yang kita perlu tahu bersama.



Fenomena satu :

Biasanya manusia ini ada perasaan cemburu dan iri hati.

Mungkin juga mereka tidak sedar dengan semua tu.. atau tidak faham dengan hati sendiri.

Maka, terjadilah seperti ini...Merasa kekasih sendiri tidak se-best kekasih orang lain,so tinggalkan untuk orang lain yang dirasakan best.

Apa yang best? duit? wajah? or? ok.. memang aku tahu kenapa...kita mahu yang terbaik kan? Understand but....

Apabila nampak bekas kekasih yang sudah ditinggalkan dulu berbahagia dengan kekasih baru, barulah rasa menyesal dan datang cari balik. WHAT FOR? Adakah tidak pernah merasa malu datang cari balik, konon tak boleh nak lupakan sedang kan dia sudah memiliki orang lain? sudah dipunyai oleh orang lain? Bekas kekasih dah bahagia, terang-terang dah jadi milik orang kenapa nak datang balik pula?

Kenapa semasa bekas kekasih single tu tak datang?
-QUESTION MARK-

Fenomena dua : 

Biasanya manusia ini ada perasaan cemburu dan iri hati.

Mungkin juga mereka tidak sedar dengan semua tu.. atau tidak faham dengan hati sendiri.

Maka, terjadilah seperti ini...Rasa kekasih kawan dia lebih best dari kekasih sendiri. Lupakan kan perasaan kawan, yang penting nak dapat kekasih kawan dia. Kenapa mesti selepas kawan sendiri mendapat lelaki/perempuan tu baru terhegeh-hegeh nak kat kekasih si kawan tu?

Kenapa semasa lelaki/perempuan tu single tak datang?
-QUESTION MARK AGAIN-


Fenomena tiga :

Biasanya manusia ini ada perasaan cemburu dan iri hati.

Mungkin juga mereka tidak sedar dengan semua tu.. atau tidak faham dengan hati sendiri.

Maka, terjadilah seperti ini...Ambil jalan luar dugaan...nak sangat si sekian-sekian tu sampai guna bomoh. Oke...tak perlu nak kata tentang hal ni lebih jauh but...bila orang tu sudah berpunya, kenapa mesti orang tu juga yang dicari?
-QUESTION MARK AGAIN AND AGAIN-

Fenomena ini berlaku kerana kita MELIHAT KEBAHAGIAAN SESEORANG DAN MAHU SEPERTI ITU JUGA...

SEMUA ORANG MAHU BAHAGIA... Saya faham sebab saya pun nak bahagia. Semua orang nak bahagia.. kenapa pula saya tidak faham? But ONE MORE THING GUYS, JANGAN PENTINGKAN DIRI. Kita dalam dunia ni mencari kebahagiaan bersama-sama. Dengan cara meruntuhkan rumahtangga orang, merampas kekasih orang, merosakkan hubungan orang TIDAK AKAN MENJAMIN ANDA AKAN MENDAPAT KEBAHAGIAAN YANG ANDA DAMBAKAN MALAH IA AKAN LEBIH TERUK LAGI!!!

TRUST ME YOU WILL DIE AFTER YOU DO SOMETHING BAD...KARMA...its very strong...saya tahu sebab saya pernah rasakannya even TIDAK SENGAJA. Actually, kita boleh berfikir baik atau buruk. Just can say, Kesalahan pertama adalah kesilapan. Just make sure it never happen again...because, kali kedua bukan kesilapan tapi satu pilihan. Pilihan di mana kita mahu melakukannya lagi atau tidak.

Fenomena di atas adalah fenomena yang banyak berlaku di luar sana. Kepada pasangan yang saling mencintai, KUATKAN IKATAN CINTA KALIAN. JIKA KAMU CINTA PASANGAN KALIAN, JANGAN PERNAH ADA ORANG KETIGA YANG TIDAK MEMBANTU HUBUNGAN KITA MENJADI LEBIH BAIK. BEKAS KEKASIH? Dia datang sebab Tuhan yang hantar, Tuhan hantar nak lihat sejauh mana kuatnya hati kalian mencintai antara satu sama lain dengan pasangan yang sekarang. 

Jangan pernah menerima kedatangan bekas kekasih jika depan mata anda sudah ada yang lebih baik dari bekas kekasih anda yang pernah membuat anda 'sakit' . 

Dugaan, Ujian, akan datang tanpa notis...just be strong!

Kepada yang sedar pasangan anda sangat bersungguh-sungguh dengan anda, jangan sia-sia kan. Kepada yang belum jumpa yang bersungguh-sungguh, cuba ubah diri sendiri dulu, mungkin dia tak bersungguh-sungguh kerana cara kita yang sambil lewa atau kurang memberi komitmen. Ubah diri untuk mengubah pasangan anda. InsyaALLAH masing-masing akan sama-sama memperbaiki apa yang perlu dibaiki.

P.s : Saya sedar Encik Mohd Nasyit sangat bersungguh-sungguh dengan saya...sebab itu lah saya sanggup berubah dan baiki diri saya. I Will Be the  Best of Me with you....

1. I will be - Avril Lavigne
2. Best Of Me - Sum 41
3. With you - Raef

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .

Follow my blog with Bloglovin 💋

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sebab Membaca. Jemput Komen.