SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Ahad, 11 Ogos 2013

Cerita Hari Raya | Kawan vs Pasangan

Assalammualaikum Readers dan Bloggers,

Hari ni hari raya yang ke-empat.. Semakin meningkat umur kita, semakin upgrade hidup kita, semakin berubah gaya dan cara kita mengikut kesesuaian masa dan situasi :)

Semasa saya budak-budak dulu, hari raya adalah hari yang paling saya nantikan. Kalau dah habis raya, rasa tak sabar nak raya lagi untuk tahun depan. Kenapa ? Duit Raya. Jalan-jalan dengan kawan-kawan (sama-sama budak) , masuk rumah orang, dalam kepala hanya satu, duit raya. HAHA. Waktu malam, lepak-lepak dengan anak-anak jiran, sepupu sepapat main bunga api. Main api pelita. Lari-lari.. kejar-kejar..pagi-pagi dikejutkan, dimandikan, dipakaikan pakaian baru dan cantik! wangi gitu..Raya ke sana ke mari dengan family.

Semasa saya meningkat remaja, hari raya sudah berubah menjadi pandangan remaja. dapat sampul duit raya, jadi tersipu-sipu malu (aih.. aku malu la... dah besar panjang...) , kalau family bagi duit raya tu tak apa kut. Bunga api ? dah tinggal dah. Kenapa ? sebab dah tahu fikir, bunga api lepas bakar lepas tu buang..dah tahu dah, maksudnya, kita bazir duit untuk bakar bunga api tu je.. especially yang meletup-letup.. rasa macam nothing laa. Life mula berubah, nak raya dengan kawan-kawan jauh dari rumah dan jiran. Naik kereta ramai-ramai, raya sakan sana sini..dari pagi sampai la malam macam tak habis lagi raya. Lebih-lebih masa cuti sekolah, masa banyak! tak ada apa halangan untuk pergi jenjalan raya. Kenderaan? kawan yang ada kenderaan, dia la drive masa tu. Pergi rumah cikgu-cikgu, kawan-kawan sebaya..kadang-kadang semasa beraya macam tu jumpa pula kawan baru. Seronok! Lepas tu berkenalan pula dengan keluarga kawan-kawan.

Semasa saya sudah bekerja, raya semakin susah nak macam dulu. Dah berubah..tahun demi tahun.. Kena minta cuti raya kat majikan. Ada masa tak beraya pun dengan family. Raya kat tempat kerja walaupun di hari raya pertama. Dah raya dengan keluarga pun payah, apa lagi nak raya dengan kawan? haha. Hidup membujang, kawan saja yang diingat..untuk lepak dan borak kosong masa tu.

TU DULU...

Sekarang, kawan-kawan dan sepupu sepapat saya dah ada life masing-masing. Mereka sangat gembira dan bahagia. Kita jangan lah kecil hati bila mereka macam lupakan kita. Actually, mereka tak lupa kita. Cuma, keadaan dah berubah. Saya sendiri dah bertunang sekarang. Kawan-kawan saya, sepupu saya yang sangat rapat dulu pun dah ada suami. Takkan saya nak ajak dia melepak pula? Saya gembira sangat mereka bahagia :) Kalau saya ajak pun, kalau boleh nak ajak suami dia juga, untuk mengeratkan lagi silaturrahim. Tambah-tambah sekarang hari raya..Tapi maklumlah, masa itu selalu cemburu kat kita, kadang kita rancang hari ni, mereka tak ada masa hari ni, nak esok, tapi esok pula kita yang tak ada masa.

In Shaa Allah kalau ada rezeki kan berjumpa juga macam dulu-dulu cuma dah ada ahli lain (suaminya,isterinya, tunangnya, bakalnya, calonnya) itu perkara biasa. Normal! Jangan tutup dan sempitkan hidup kita dengan tidak mahu bergaul atas tujuan hubungan baik sesama manusia.

Saya rapat dengan Sulwani. Kami keluar sama-sama tapi dengan pasangan masing-masing. Kan elok macam tu. Tak akan ada timbul apa-apa fitnah dan konflik. Lebih seronok!!


Kawan saya, Sulwani dan suaminya...

Kawan saya bersama suaminya dan Encik Tunang saya..


yang lepas tu lepas. Kenangan manis tetap dikenang..tapi bukan untuk diingat-ingat. Sudah lumrah manusia, Allah ciptakan, berpasang-pasangan. Kalau dulu, kita rapat macam mana pun dengan kawan kita, suatu hari kita akan ada pasangan hidup yang perlu dijaga hatinya, kita ada tanggungjawab lain, komitmen lain, diri kita sudah bukan milik kita sendiri lagi untuk pergi kemana sahaja kita mahu semahunya, sesuka hati seperti zaman-zaman bujang.. Masa kita bujang/solo/single , YES, suka hati kita nak ke mana. Dengan siapa dan buat apa pun. Tak ada apa-apa yang kita nak fikirkan masa tu. Freedom kan.. hehe. Kalau dah ada pasangan, bukan sahaja pasangan nak jaga, keluarga pasangan pun kena jaga. Bak kata best friend saya, "Kalau kita kahwin, bukan setakat kahwin saja, dengan keluarga pasangan tu pun kena kahwin juga" - Faham kan maksud dia? Kawan-kawan? Siapa kata, kita akan putus kawan bila kita dah ada pasangan? Tuhan tak bagi pun kita pilihan "pilih antara pasangan dan kawan, kalau pilih pasangan, putus kawan" ? Saya rasa, ada sesuatu yang perlu dibaiki. Asas ukhuwah tak akan putus. Walau ada siapapun dalam hidup kita. Apasal fikiran cetek bebenor? Kalau pilih kawan, jadi nak putuskan pasangan ke? lepas tu nak jadi apa? ANDARTU dan BUJANG TERLAJAK? sebab apa? sebab kawan. SETIA KAWAN bukan macam ni konsep nya. Ni dah salah!

SETIA KAWAN ADALAH MACAM NI :

Kawan baik saya, terima saya yang sudah ada tunang. Tunang saya, terima kawan baik saya, as kawan juga. Asas ukhuwah ada.. Silaturrahim makin erat sesama kita.. Saya dan best friend saya still kawan, Tunang saya still tunang. Tunang dan kawan saya berkawan juga tujuan hubungan sesama manusia dan berbatas..Kalau kes kawan suruh buat pilihan macam kat atas tu, dia bukan kawan baik! Kenapa? Dia nak jatuh kan kita namanya tu. Doakan yang terbaik untuk kawan-kawan kita. Bukan nak jadi lebih hebat dari kawan-kawan kita. Pangkat, harta, kereta, duit kalau banyak sekali pun, manusia tetap manusia. Semua manusia sama saja. Miskin kaya, tetap manusia kan?




Dan sekarang juga saya bukan kerja makan gaji lagi. Tak ada majikan yang halang saya untuk bercuti raya..Suka hati saya nak cuti bila saya nak :p

Jadi, raya saya sangat WONDERFUL , GREAT sangat tahun ni! dengan kehadiran Encik Tunang saya, beraidilfitri as Tunang orang. Tahun ni saya dapat bersama keluarga, Encik Tunang dan Alhamdulillah pergi melawat-lawat ke rumah sepupu-sepapat saya, saudara saya, keluarga Encik Tunang saya, kawan-kawan lama saya.. Terima kasih Encik Tunang dan keluarga dan my family for this great hari raya!


Photoshoot hari raya setakat ini.. Ini saja la upload.. lambat pula loading.. hoho..



Custom couple T-Shirt sempena Hari Raya Aidilfitri...

Siblings... Mujie & A'an...

Encik Tunang dengan bapa mertua.. hehe..

Anak buah saya...in purple...

Cik Sofie bersama mama mertua.. hee..

My beloved mummy and daddy...

Cik Sofie dan Mr.Nazz in blue... :)

Berhari raya di rumah si kembar...

Saya dan cuzzy : Suzie bersama anaknya, bby Wawa...

Open house di rumah kawan lama, Kak Rosezarina...

Me and my sis. Siblings!

Me.. hehe..

L.O.V.E

Mana satu yang kembar? hehe.. gambar kat rumah si kembar lagi...

Bergambar dengan adik Anil...Kat rumah uncle Lee..kawan lama..


See until next entry... :) Wassalam...


P.S : Sila tinggalkan URL blog anda untuk saya blogwalking oke :) tQ~

With Love,

Share:

0 Kata-kata Dari Teman: