SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Rabu, 17 Jun 2015

Saya dan Ramadhan #00 : Sehari sebelum Ramadhan Al-Mubarak

Assalammualaikum WBT Bloggers and readers! :)

Alhamdulillah...Syukur ke hadrat Illahi...Esok terbukalah tirai Ramadhan Al-Mubarak.
Ramadhan kali ni, saya nekad nak menulis di blog ni semula setiap hari..terutamanya pada bulan yang mulia ni.

Pada Ramadhan tahun 2013 yang lepas, saya ada menulis cerita day by day pada bulan puasa. Alhamdulillah...boleh >>klik sini<< untuk membaca entry-entry Ramadhan 2013 saya. Seronok! time-time jadi tunang orang lagi masa tu..tahun pertama menyambut Ramadhan bersama Encik Tunang...Hikhik..Alhamdulillah beliau sudah sah menjadi suami saya kini. Kalau masa tu saya kata "Seronok" , sekarang saya takkan kata macam tu lagi, tapi lebih dari itu. Nikmat perjalanan sebagai suami isteri ibarat anugerah daripada Allah yang tiada bandingannya. Alhamdulillah...



Ramadhan tahun 2014 pula, nawaitu nak update cerita sepanjang bulan puasa tu ada juga, tetapi nampaknya tidak mampu nak dilaksanakan kerana saya sibuk dengan kerja lain..bukan nak kata "Tak ada masa", tipu pula bila dikata begitu sedangkan setiapnya kita ada 24 jam sehari. hehe... tapi, 24 jam tu digunakan ke arah yang lain. Waktu tu, saya kerja di syarikat ejen menjual kereta Mitsubishi. haha..tak sangka..mengganti seorang kakak yang bercuti bersalin selama 3 bulan. Sepanjang kerja kat sana, saya bersyukur juga kerana Allah berikan rezeki baik sangat selama 3 bulan tu..Saya share ceritanya kemudian.

Photo-photo ketika kat Mitsubishi.

..so, Ramadhan tahun 2015 ni, saya sebagai Full Time wife Encik Mohd Nasyit excited nak menulis lagi kat blog personal ni mengenai aktiviti di bulan Ramadhan.

Semalam, kira-kira jam 8.30PM, pengumuman puasa jatuh pada esok hari, 18 Jun 2015. Jadi, macam biasa, mak mertua akan berniaga di Bazaar Ramadhan Labuan Walk. Seperti dua tahun yang lepas, Encik suami, memang akan membantu mama ("mama" tu mak mertua saya, kalau mak kandung saya, saya panggil "mami") seperti menghantar barang-barang berniaga, hantar dan jemput ke Bazaar Ramadhan.

So then, esok puasa..maka, malam ni saya dam suami akan menghantar barang ke Bazaar Ramadhan untuk persiapan keesokkannya. Sebelum angkat barang, kami jenguk dulu tapak berniaga. Tengok suasana macam mana, ok ke tak..bila senang nak susun dan angkat barang. Suami kata, lewat malam sikit angkat barang baru ok, banyak lagi kereta yang parking kat kawasan tapak Bazaar tu..

Tengah malamnya, jalan lengang betul. Tak macam malam-malam yang biasa, I guess, orang rehat awal malam ni. Sebab esok nak puasa, pagi nak sahur. Lepas tu nak sambung Subuh, tak tidur dah lepas tu... terus pergi kerja... agaknya, sebab tu la lengang,sunyi dan sepi... lagi pun, lepas Tarawikh malam ni, rasanya tak ada yang keluar malam dah. Takkan punya kan... mesti sibuk prepare makan kat rumah je.

Sempat rakam suasana malam tu...


Sunyi kan?

Gerai peniaga lain yang dah pun pasang kem selain kami...semangat!! Yelah...nak cari rezeki...tak semua ada pendapatan di Bulan Puasa...trust me. Berniaga di Bazaar Ramadhan lah satu-satunya jalan untuk dapat income.


Selain daripada membuat persiapan untuk Bazaar Ramadhan, Encik Suami ajak beli barang-barang dapur seperti ayam, minuman, etc untuk stok makanan sikit-sikit ketika Bulan Ramadhan ni. Yang pasti untuk berbuka puasa dan sahur. hehe.












Share:

0 Kata-kata Dari Teman: