Follow Instagram @sofinahlamudin

Sunday, April 2, 2017

Berani Faham

Assalammualaikum readers and bloggers,

Hi,

Gambar hiasan semata-mata.
Sebagai mercu tanda blog ini.
KuangKuangKuang...
Ini bukan cerpen. Lagipun since dah 18 tahun tinggalkan sekolah. 100% tak ingat langsung format tulis cerpen. meh~ Maklumla, dah makin menua. kihkih. Alasan kemain ni..

Hmm. Hahaha..

Just idea bergolek datang untuk menulis something.

FAHAM. Tak, bukan. Maksud saya, 'Faham' tu lah tajuk topik kali ini.
Bila bercerita tentang faham memang seadanya akan payah.
Sebab, yang merasanya kita. Bukan orang lain.
Dalam banyak-banyak sesuatu, HANYA ALLAH sahaja yang tahu.
Untuk buat orang lain faham apa yang kita rasa dan apa yang kita fikir dan apapun tentang kita itu, COMPLICATED. Super complicated.
Kadang-kadang, orang mengajukan soalan mahupun pertanyaan..
Mengapa,Apakah,Bilakah,Siapakah..bukan bermaksud untuk faham pun.
HANYA untuk membuat kritikan,komen,dan paling teruk kesimpulan.
Parah lagi bila, demi kesimpulan yang teguh bagi mereka.
PALING TERUK semata-mata untuk meng-iya-kan apa yang ada dalam fikiran mereka.
Bila kita cuba jelaskan, tak pernah masuk dalam hati untuk merasa.
HANYA masuk dalam otak untuk dinilai dan singgah sementara dalam hati..
...dalam beberapa saat semata-mata dan ia akan berlalu hilang malah LUPA.
HATI KE HATI hampir tidak pernah wujud untuk perkataan FAHAM.
Pernah tak?
Bertengkar semata-mata untuk topik FAHAM?
"Kau tak faham aku!"
"Kau yang tak faham aku!"
Fitrah manusia memang ingin difahami dan diselami hatinya.
Sedih,Marah,Terkilan,Menyesal dan pelbagai perasaan emosi.
TAPI, tahukah anda bahawa FAHAM ini adalah sesuatu yang halus dan sukar disentuh.
Tidak pernah ada deria sentuh yang berjaya untuk MEMAHAMI.
Tidak mungkin ada orang sekeliling kita FAHAM meskipun dijelaskan.
Dijelaskan untuk TAHU? ya.
DIjelaskan untuk FAHAM? tidak mungkin.
Sebagai manusia yang ada akal yang dianugerahkan oleh ALLAH.
Ada hati dan perasaan yang diberikan oleh ALLAH.
Cukuplah untuk MEMAHAMI orang lain.
Tidak perlu untuk difahami.
Apatah lagi, PAKSA orang untuk faham.
..kerana...
Tidak ada yang benar-benar BERANI untuk BERDIRI..
....di mana kakinya berada dalam kasut kita yang buruk dan busuk.

HANYA kasut merekalah sahaja yang wangi. Malah bersih untuk kaki mereka.

Pengorbanan itu memanglah perit tapi percayalah - ITULAH YANG PALING INDAH.
Selain memang kita memang tak mampu juga nak buat apa-apa melainkan berserah.

OK.
See u next entry.

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sebab Membaca. Sila Komen.