SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Khamis, 14 September 2017

Pengumuman 1 : Segmen Suai Kenal Bloggers Seluruh Malaysia

Assalammualaikum Bloggers dan Readers,

Bermula semalam, saya telah menganjurkan satu segmen Suai Kenal Bloggers Seluruh Malaysia dan akan tamat pada 1 Disember 2017. Ini adalah kali pertama saya menganjurkan segmen. Sedikit nervous. Hehe! Kepada yang belum tahu atau nak menyertai, boleh klik>>Segmen Suai Kenal Bloggers Seluruh Malaysia<<klik . Segmen ini menyediakan 3 hadiah untuk tempat pertama,kedua dan ketiga. Akan disediakan 5 saguhati jika peserta mencecah lebih dari 70 bloggers. Yes! Macam mustahil tapi In Shaa Allah akan ada keajaiban berlaku kalau Allah izinkan kita berkenalan seramai mungkin 😍 In Shaa Allah, hadiah bukan tujuan utama kita berkumpul dalam segmen ini tapi keikhlasan kita berkawan di dalam dunia maya ini. Jika rezeki banyak, saya akan kirimkan beberapa hadiah misteri kepada sesiapa sahaja yang menyertai segmen ini, mengikut kriteria yang saya pilih. Kriteria apa, Maaf itu rahsia saya. Huhu. 😂



TUJUAN SEGMEN
💕Hanya untuk berkawan tanpa syarat,pangkat,darjat,duit,job(bayaran),hebat,lembab,trafik, dan seumpama dengannya.

💕Melalui segmen ini, In Shaa Allah sedikit membantu meningkatkan follower blog kita semua. Jangan lupa saling follow di antara peserta segmen. Saya akan follow korang juga.

💕Semua peserta di dalam blog ini akan saya jadikan bloglist di blog ini sehingga penghujung tahun 2018 (atau selamanya). Saya juga akan kongsikan blog peserta di group reading section. In Shaa Allah ahli group akan meningkat setiap hari.

💕Saling bertukar bahan bacaan dan ilmu serta pembelajaran. Tak semua perkara kita tahu, In Shaa Allah akan ada blogger yang tahu akan menulis perkara yang kita tidak tahu. Walaupun sedikit, akan tetap menjadi ilmu yang boleh disimpan atau digunakan ketika perlu.

💕Saya sedang mencari calon blogger yang saya boleh berikan sesuatu pemberian tanda persahabatan dunia maya.

FILTER SEGMEN
Saya menjemput semua bloggers untuk menyertai segmen ini, namun tiada sebarang paksaan. Tidak semua blog/niche blog yang sesuai dengan pengisian jenis ini. Jika terdapat beberapa perkara yang dirasakan negatif melalui segmen ini, bantu saya untuk tidak simpan dalam hati atau peti atau tegur saya di ruangan komen.Saya minta maaf awal-awal. Jika positif, mohon simpan ikatan persahabatan kita ketat-ketat melalui perkongsian dan pengisian blog masing-masing.

SENARAI BLOG SUAI KENAL
Saya sudah menyediakan ruang untuk bloglist suai kenal di klik>>Suai Kenal<<klik.
Untuk semua bloggers saling berkenalan, saling follow, dan saling membaca entri.

Atau boleh klik pada tab seperti yang saya tunjukkan di dalam gambar di bawah:




BERKENALAN DENGAN BLOGGERS DULU DAN SEKARANG
Semasa saya bermula dalam dunia blogging pada tahun 2006, Pada ketika itu saya baru tingkatan 4. Kawan-kawan blogger saya pada ketika itu berkawan bukan sebab semata-mata duit,job,popular,hebat,berbayar atau profesional dan sebagainya. Kawan-kawan blogger saya berkawan atas sebab minat menulis, membaca, bertukar ilmu dan berkenalan dalam dunia maya. Sama macam berkawan dalam YM atau friendster.

Paling kelakar, sampai buat blog sebagai catatan harian (P/S : Saya masih begini namun versi berbeza. Kalau dulu, al-maklumlah - remaja!).

Mungkin sebab pada waktu itu, kami semua masih muda (remaja), suka berkawan. Berborak. Bergelak dan sebagainya. Rakan blogger saya dulu juga suka berkongsi sesuatu berkenaan internet dan apa sahaja. Asal jumpa benda baru, kongsikan kepada rakan blogger lain tanpa mahukan pembalasan. Kami follow sebab suka dan minat. Kami share sebab mahu dan minat. Ibarat berkongsi hobi semata-mata.Berkawan sebab memang nak berkawan. Tapi itu dulu.

Ramai rakan blogger saya yang dulu lesap bersama blog saya yang sudah ditutup atas alasan membuang masa dan duit untuk membayar kos cyber cafe. Hahaha!

Zaman sekarang, dunia blogging semakin hebat dan bermanfaat. Mungkin, kalau masih wujud...Blogger yang ke cyber cafe pun tak kisah bayar kos cyber cafe sebab mereka dah tahu buat duit dalam dunia blogging atau melalui internet. Malah, jangan kan Cyber Cafe, tetapi boleh memiliki internet dan komputer sendiri di rumah dan bayar bill internet sendiri dengan hasil pendapatan melalui blogging dan internet.

Namun, melalui pemerhatian...kerana kurangnya keseimbangan antara memanfaatkan dunia maya untuk duit, maka terlupa untuk berkawan dengan ikhlas dan berkongsi secara ikhlas melalui penulisan.

Apa salahnya berkawan di dunia maya kerana memang nak berkawan sambil memanfaatkan dunia maya untuk pendapatan tambahan? Kedua-duanya perkara baik. Tak perlu dipilih. Grab je dua-dua.

Malah, jika kita menulis sesuatu ilmu bermanfaat di blog kerana niat berkongsi dengan ikhlas, dan dibaca oleh orang lain, In Shaa Allah ganjaran Pahala untuk kita. Berkongsi dan berkawanlah seramai mungkin di dunia maya ini, In Shaa Allah, semua kawan dan pembaca blog kita akan mendoakan yang baik-baik buat kita, bila sudah tiada nanti (Kecuali google dah tutup - huhuhuhu). Blog ini sejenis peninggalan yang baik kalau digunakan dengan baik. Jika kita berkawan dan berkongsi sesama kita dengan ikhlas, In Shaa Allah duit,trafik,job,rezeki berduyun-duyun. In Shaa Allah.

#BloggingForMakingFriends
#BloggingForMakingMoney

Akhir kata, Terima kasih membaca sampai bawah ni. Sebenarnya, saya ada pesanan, bermula esok (15 September 2017 hingga 20/21 September 2017) saya cuti dari blogging dan email. So, saya tak dapat baca dan lihat peserta-peserta baru dari segmen ni. Saya akan update peserta selepas 20/21 September 2017.OK!

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .

Follow my blog with Bloglovin 💋

Share:

4 Kata-kata Dari Teman:

✿Cik Cappuccino Latte ✿ berkata...

menarik segmn ini .insyaAllah weekend ni ccl join

Mrs Pip berkata...

Kak pip tak sempat lg nak join ni..will do it today insya allah...bagus lah ada segmen mcm ni, menambahkan ramai kenalan ...

Sofinah Lamudin berkata...

Terima kasih sudi join dan berkenalan #CCL.. :)

Sofinah Lamudin berkata...

Seronok kak making friend. Walaupun cuma d alam maya :)