SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Sabtu, 9 September 2017

Sudut Membaca(Reading Section) di Group Facebook

Assalammualaikum Bloggers dan Readers,

Sejak saya sudah aktif semula blogging, saya sangat suka untuk blogwalking.Kalau sebelum ni blogwalking tapi tak ada update dalam blog sendiri, sekarang blogwalking sambil blogging! Tidak kiralah ke blog sesiapapun sama ada blogger baru atau lama. Membaca di mana-mana blog pun akan tetap memberi manfaat kepada kita tidak kira sekecil apa pun ilmunya. Kita akan belajar tentang hidup orang lain, pengalaman orang lain, pembacaan orang lain dan termasuklah info-info produk yang pernah atau sedang mereka pakai.



Seperti kisah-kisah suri rumah, kisah anak-anak mereka, kisah kucing atau kisah hati mereka. Semuanya akan terselit ilmu, pengajaran dan pembelajaran. Hanya kita yang menentukan 'filter' untuk diri kita. Maksudnya, yang positif simpan dalam hati yang negatif tinggalkan. Jangan bawa. Buat beban je bawa klik>>beg hitam<<klik.

Malah, sekarang ni masyarakat kita kini semakin terbuka hati untuk berkongsi pelbagai ilmu seperti resepi, makanan, pelancongan, fotografi dan macam-macam lagi mengikut kepakaran atau hobi mereka di blog masing-masing. Jadi, inilah peluang untuk mencedok macam-macam ilmu kifayah dan sudah pasti, In Shaa Allah ada yang berkongsi mengenai ilmu fardhu juga! Tidak kisahlah tulisan mereka adalah berbayar mahupun percuma. Kedua-duanya memberi faedah kepada si penulis dan juga pembaca.

Saya selalu ke group-group blogger di facebook seperti "I am instagrammers and Bloggers" atau "Malaysian Blogger Unite" untuk mencari blogger yang kongsikan artikel terbaru mereka untuk dibaca.Namun, zaman sekarang ni ramai yang sudah semakin sedar akan kelebihan internet untuk berniaga. Maka, banyak group-group seperti ini sudah mengalami lambakan iklan dari orang-orang yang suka meninggalkan "Jejak" agar kita singgah ke laman jualan mereka.

Oleh sebab hal-hal iklan tersebut, saya mengambil masa yang lama stay di group tertentu hanya melihat iklan-iklan yang berlambak bukan jumpa artikel untuk dibaca. Artikel yang dibaca hanya dua tiga sahaja, selebihnya tengok iklan. Masa itu emas! Banyak lagi perkara yang perlu kita siapkan dari segi komitmen dan tanggungjawab sehari-hari. Tak boleh nak lepak lama-lama dalam group yang suka dilumurkan dengan iklan-iklan yang tidak ada kaitan dengan tajuk group.

Melalui masalah yang saya hadapi ni, saya cuba untuk menyelesaikan dengan cara membuka group facebook bernama "klik>>Reading Section<<klik" yang bermaksud sudut membaca. Tidak dibenarkan beriklan. Jadi, lepas ni senang nak blogwalking atau membaca artikel yang dikongsikan oleh sesiapa sahaja.

Ahli group ni baru dua tiga orang, sebab baru dibuat dalam beberapa jam yang lalu sebelum saya menulis entri ni. In Shaa Allah, saya akan invite seberapa ramai yang mungkin orang-orang yang suka membaca ke dalam group ini.Saya menjemput korang, tidak kira korang adalah blogger atau pembaca atau sesiapapun korang untuk menyertai group ini di facebook.

Group ini tidak ada kena mengena dengan keuntungan mana-mana pihak. Hanya ditubuhkan khas kepada mereka yang suka membaca dan berkongsi artikel semata-mata.

Korang yang berada di dalam group ini, boleh invite rakan-rakan facebook untuk menyertai group ini seberapa ramai yang korang suka.

Saya juga akan mengongsikan artikel dari sesiapa sahaja ke group ini.Begitu juga dengan korang, boleh mengongsikan artikel korang atau artikel orang lain di group ini.


Nama group facebook : Reading Section<<klik.
Description group :This group is for people whom like to read. People in this group can make this group as their reading section or library and also can take advantage to share any article here.
But make sure you are sharing from your blog/website or other people blog/website only.
STRICTLY NO ADVERTISEMENT.
STRICTLY NO POLITICS ISSUE.
STRICTLY NO SEX ARTICLE.
STRICTLY NO SENSITIVE ISSUE.
STRCTLY NO STATUS WITHOUT ARTICLE. 
If you want to share any article, make sure it is very good knowledge about anything you love to share. Especially about travel, photography, books, movie, relationship, parenting, family, motherhood, toys, beauty, fitness or healthy. 
If you are sharing something uncomfortable issue and advertisement, we will delete it or remove you without warning.
You are also can invite your friends to join this group anytime you want. 
HAPPY READING guys!!

Terima kasih kerana membaca entri ini.

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .

Follow my blog with Bloglovin 💋

Share:

3 Kata-kata Dari Teman:

Fnd Rocka berkata...

this is good.

inisiatif yang baik dari kumpulan blogger-blogger

Sofinah Lamudin berkata...

Terima kasih Fendi Rocka. Jangan lupa join juga ye. hehehe.

Rabiahtul adawiyah berkata...

tq for sharing