SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Isnin, 6 November 2017

Kami dan MOBILE LEGENDS serta Pengalaman Mengarut dalam MOBILE LEGENDS

Assalammualaikum Readers dan Bloggers,

Hi Everyone! Mobile Legends today? NO? YES? tee hee... Selepas upgrade telefon pintar yang mempunyai cip atau prosesor yang boleh lah dikatakan 'Boleh tahan' untuk permainan video MOBA telefon pintar, MOBILE LEGENDS menjadi pilihan hati kami berdua untuk dijadikan hobi bersama sekarang. Sebenarnya saya dahulu yang layan MOBILE LEGENDS ni untuk explore apa yang kononnya seronok. Selepas explore sana sini, saya uninstall sebab saya rasa tak best pun. Pada bulan September 2017 lalu, semasa MR.BEE ajak celebrate birthday saya kat Kota Kinabalu, secara kebetulan ada event e-Arena. Ia termasuklah tournament untuk MOBILE LEGENDS selain dari DOTA 2. Di situ, saya pun install semula. Wehehe. Kat sana, kami tengok gamer sedang bermain di skrin besar, di situlah baru saya faham apa yang best dengan game ni. Oh! Rupanya saya tak cukup explore lagi sebelum ni.

Pada mulanya, saya main sendiri. MR.BEE belum nak layan lagi. Sekarang, dia pula yang over. Wahahaa! Sekarang level dia dah sama dengan saya. Dia kerap main termasuklah semasa saya cuci pinggan, basuh baju, blogging,masak, tidur dan termasuklah ketika sambil menunggu saya bersiap untuk keluar rumah. Ini sangat tidak adil. Hahaha!

Level kami tak jauh sangat, baru level 25. Selepas dia minat dengan MOBILE LEGENDS, saya dah tak main sendirian, kami akan main sama-sama. Jadi team.

Hero kegemaran saya ialah Irithel, Nana, Alucard dan Miya. MR.BEE pula sangat gemar gunakan hero serigala jadian iaitu Roger. Kadang-kadang Zilong. Ada masa, dia tukar kepada Saber. Hehe.

Sekarang pencapaian saya dalam Ranked Game adalah Master IV. Nak maintain bintang bukan senang. Asyik turun naik, turun naik je. Wahaha. Lepas ni tak pasti lagi boleh naik Master III atau akan turun semula ke Elite. MR.BEE sekarang Master III.

Kami dan MOBILE LEGENDS serta Pengalaman Mengarut dalam MOBILE LEGENDS

Kami dan MOBILE LEGENDS serta Pengalaman Mengarut dalam MOBILE LEGENDS

Kat atas pencapaian saya dalam MOBILE LEGENDS, kat bawah pencapaian MR.BEE. Tak terer pun guys. Main suka-suka je. Hahaha!

Kami dan MOBILE LEGENDS serta Pengalaman Mengarut dalam MOBILE LEGENDS

Kami dan MOBILE LEGENDS serta Pengalaman Mengarut dalam MOBILE LEGENDS

Kami sering bertemu dengan pemain-pemain MOBILE LEGENDS dari INDONESIA yang kuat-kuat. Tak pasti. Adakah mereka membeli DIAMONDS sehingga begitu kuat? atau...strategi mereka yang begitu mantap?

Pengalaman kami bermain MOBILE LEGENDS

Bermain MOBILE LEGENDS adalah tidak sama seperti kita bermain game konsol atau tanpa internet. MOBILE LEGENDS adalah permainan semirip mungkin dengan DOTA 2. Ada fungsi voice note dan ruang chat. Kita berlawan dengan HERO yang dijalankan oleh manusia bukan bot. So, kita akan jumpa pelbagai ragam pemain di sini.

MEMAKI

Pemain MOBILE LEGENDS yang serius biasanya akan marah jika mempunyai team yang low level atau tidak tahu bermain. Di ruangan chat, pasti akan kelihatan perkataan-perkataan kesat yang tidak sedap dipandang langsung. Contoh, Fuck, Stupid, Loser, Damn, Bongok, Bangang, Bodoh, Palir, Boto, Noob, Puki dan sebagainya. Oleh hal yang demikian, pihak MOONTON telah menapis perkatan-perkataan seperti ini dalam bentuk star (****). Jadi, sesiapa yang menulis FUCK hanya akan kelihatan **** sahaja. Tetapi disebabkan mereka kretif, perkara di bawah pun berlaku :

Fuck ditulis menjadi Fak atau Pak u
Noob ditulis menjadi n00b (N - kosong - kosong - b)
Palir ditulis menjadi P4L1R
Bodoh ditulis menjadi B0d0h (B - kosong - d - kosong - h)

Tak perlu bagi contah banyak. Begitulah kreativiti pemain Mobile Legends yang mengikut nafsu. Hahaha!

MENGARAH (LIKE A BOSS)

Dalam MOBILE LEGENDS, ada dua aktiviti boleh dilakukan sama ada jungling atau biasa MOBILE LEGENDS player gelar farming (Tak tahu lah apa diorang tanam tu guys..padahal bunuh Monster). Kemudian, boleh jaga turret (tower). Kita jaga turret dari ditumbangkan supaya musuh tidak boleh masuk ke base kita (macam rumah kita la), kalau musuh berjaya masuk base dan hancurkan base, kita kalah.

Ada ragam pemain, dia suka mengarah pemain lain (dalam team) untuk defense turret. Dia suka suruh kita pergi sana, pergi sini. Tapi dia jungling untuk kepentingan diri sendiri. Hahahaha! Bila turret ditumbangkan oleh musuh, dialah orang yang paling marah-marah sedangkan dia tidak tolong team dia. Wahaha!

PERASAN HEBAT

Walaupun dalam satu team, akan wujud pemain yang rasa dia sangat hebat dari pemain lain dalam kumpulan itu sendiri. Dia akan marah orang yang banyak kali mati, dia akan kata team dia noob, dia akan kata team dia tak backup dia dan sebagainya.

Tetapi...

Bila team diserang, dia tak backup. Bila musuh serang dia, dia mati paling cepat. Paling buruk, dialah pemain paling corot dalam team tersebut.

MARAH DENGAN BENDA TIADA KAITAN

Pada suatu malam, saya guna hero Zilong. MR.BEE guna hero Eudora. Nickname kami nampak sama je dalam MOBILE LEGENDS.

Saya = Sofinah696
MR.BEE = Nasyit966

Profile foto MOBILE LEGENDS pula synchronize dengan profile foto facebook. So nampak la terpampang muka kami berdua. MR.BEE letak foto kami berdua. Saya pun letak foto kami berdua. Jelas la kami pasangan yang bermain MOBILE LEGENDS.

Sedang kusyuk bermain tu guys, tiba-tiba hero TIGREAL marah-marah.

"Kita surrender la!"
"Malas nak main. Team Noob!"
"Paling Noob yang couple tu"
"Noob couple"
"Show off couple"

Hahahahaha! Guys, saya gelak je la. Tak tahan baca chat dia.. Dia marah sebab kami pasangan yang main MOBILE LEGENDS.

Actually dia marah sebab dia asyik mati je dalam game tu. Tak pasal-pasal kitorang jadi mangsa. Paling lawak, dia ajak orang surrender di pertengahan permainan. Belum ada tanda-tanda nak kalah pun. Yang lain reject surrender dia, dia tambah marah-marah sebab tak ada sesiapa layan dia.

MINTA MAAF

Pernah Hero Lancelot betul betul piss off sebab turret banyak tumbang. Team banyak kali mati. Dia marah-marah...tak penat-penat cakap "Team noob team noob team noob.."

Di sebabkan dia kutuk team sendiri, saya hantar chat. "Do not backup Lancelot. Biarkan mati. Kita terus attact dari tengah."

So, this mamat or minah (Tak tahu player dia perempuan atau lelaki) langsung tak dibackup walaupun menjerit-jerit "Request Backup" sampai lah akhirnya dia say sorry to team.

And...kami menang perlawanan tersebut. The end.

Begitulah pengalaman mengarut saya dan MR.BEE dalam MOBILE LEGENDS. Hahaha! Sebenarnya, ada juga pengalaman lawak. Tak semua pengalaman macam yang saya tulis kat atas, next time saya cerita lagi.

Korang boleh juga baca entri berkaitan MOBILE LEGENDS di bawah :

  1. Saya, Hobi, dan Permainan Video
  2. Punca Perempuan Membenci GAMER dan Permainan Video 
  3. Permainan video telefon pintar MOBILE LEGENDS dari Moonton 


Terima kasih baca.

Semoga bermain MOBILE LEGENDS dengan tenang tanpa tekanan darah tinggi, guys. Haha!

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinah696, @jejakmoment, @sillywonk, @sopheestudio.


Share:

0 Kata-kata Dari Teman: