SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Khamis, 28 Disember 2017

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018

Assalammualaikum Bloggers dan Bloggers,

Tahun 2017 bakal melabuhkan tirai. Semua aktiviti, perbuatan dan cerita di tahun 2017 bakal menjadi kenangan. Pelbagai kenangan pahit manis yang tercoret di tahun 2017.

Chokey dan Ontot

Chokey menjadi ahli keluarga kami sejak penghujung tahun 2016 dan tahun 2017 merupakan tahun penuh bersama telatah kucing kesayangan kami, Si Chokey. Si Chokey membesar dengan pelbagai ragam dan lucu sekali bila bergabung dengan Si Ontot. Wahaha... Chokey selalu kacau Ontot. Ontot geram dan Ontot akan kejar Chokey.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin
Teka..mana satu Ontot mana satu Chokey? Wehehe...

Tapi...saya sedih hujung tahun 2017 ni, mungkin saya terpaksa terima kenyataan akan kehilangan Si Ontot saya menjelang tahun 2018. Saya kena reda dan lepaskan Ontot walaupun hakikatnya Ontot masih di hati.

Maaf, emo tentang kucing. Tapi Ontot sebahagian dari punca kegembiraan saya. Tak ada yang boleh menggantikan keunikan Ontot dalam hati saya.

Selepas kehilangan Ontot, saya ambil keputusan, saya akan jaga Chokey sebaik mungkin (Salah seekor keturunan Ontot). Saya tak akan ambil kucing baru. Wahaha... Chokey kuat jeles banding Ontot.

Berniaga di Bazaar Ramadhan untuk pertama kali

Saya dan Mr.Bee pertama kali turun ke Bazaar Ramadhan untuk berniaga. Menjaga jualan sendiri dan memasak makanan di sana secara live. Kalau sebelum sebelum ni, biasa Mr.Bee buka gerai atas nama dia sahaja. Tetapi dijaga oleh adik atau mama mertua sahaja. Jadi, saya hanya menghantar makanan yang dijual ke bazaar tapi orang lain yang jaga. Ramadhan tahun 2017, Alhamdulillah turun padang sendiri untuk mendapatkan pengalaman bagaimana berjualan di Bazaar Ramadhan. Actually, saya mendapat pelbagai faedah yang banyak selain dari mendapat keuntungan dalam berniaga di bulan Ramadhan.


Antaranya lebih aktif secara fizikal berbanding melayan komputer di rumah. Tehee. Saya juga boleh memberikan senyuman kepada orang ramai sepanjang berniaga. Boleh melihat dari sudut peniaga Bazaar Ramadhan dan dari sudut pelanggan. Uhrmm.. macam usahawan pula buat pemerhatian. Tehee...

Actually banyak lagi.. Tak payah la senarai banyak banyak. Wehehe.

Entry Bazaar Ramadhan 2017 : "Berniaga di Bazaar Ramadhan 2017".

Jalan-jalan

Tahun 2017, Mr.Bee sempat ajak saya ke tempat yang belum pernah saya jejak. Tempat yang terkenal di Sabah iaitu, Poring Hot Spring, Desa Farm, Wildlife Lok Kawi dan War Memorial Kundasang. Selain tu, Mr.Bee juga sempat bawa saya jalan jalan ke tempat kegemaran dia sepanjang belajar di Sabah dulu seperti ke Salut untuk makan Lokan Bakar.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin
Foto favourite di mana saya berpura pura berani. Wahahaha...

Entri ke Kundasang Ranau : "Perjalanan Sehari ke Ranau dari Kota Kinabalu, Sabah".
Entri ke Salut makan Lokan Bakar : "Sambutan Hari Lahir di Kota Kinabalu bersama Mr.Bee".

Walau bagaimanapun plan bawa Mr.Bee ke Kuala Lumpur tak tercapai. Wahahaha... bajet i bocor. Meh~ Elok tangguh dan buat tabung baru (Perempuan selalu lari bajet). Lepas ni, In Shaa Allah tahun 2018 hati mahu kena kental. Jangan usik tabung.

Keluarga Bersatu

Bak kata pepatah, bulu ayam dicarik carik kan bercantum jua...Kalau air dicincang, tak akan putus.

Gambar Raya : Keluarag Sebelah Mr.Bee

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin
Gambar raya 2017 : Family sebelah saya.
Koleksi Harry Potter

Koleksi Harry Potter adalah sebahagian dari hidup saya sejak tahun 2003. Setiap tahun saya akan cuba menambah koleksi Harry Potter walaupun hanya satu dan ayat paling sesuai adalah "Walaupun lambat koleksi siap"..Wahahaha... Tapi, tahun 2017, dengan bantuan dan support dari Mr.Bee yang spoting, happy sangat rasanya bila dapat buku ilustrasi kedua semasa hari lahir saya yang ke 27 tahun.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin
Ni gambar dengan buku Harry Potter koleksi tahun 2016. Yang tahun 2017, lain lagi..

Selain tu, saya sempat menempah buku Harry Potter siri kelima melalui MPH Online pada Disember tahun 2017 ni.

Entri buku Harry Potter : "Pembelian Buku di MPH online Harry Potter".

Tak banyak tapi kira penambahan dan pencapai yang baik juga. Betul tak? Wehehe.

Dunia Blog, blogger, blogging

Alhamdulillah tahun 2017 ni saya merasakan banyak perubahan dalam dunia blog terutamanya dua tiga bulan sebelum tamat tahun 2017. Sejak tahun 2014, penulisan dalam blog semakin berkurang sebab tak ada pembangkit semangat dalam dunia blog yang munasabah. Apatah lagi, rakan blog saya dulu dulu kala sudah semakin hilang ditelan zaman. Erk? Kesian pula diorang saya kata ditelan zaman. Wahahaha! Ramai antara mereka sudah berhenti blogging lantaran kekangan masa yang semakin cemburu.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin


Tahun 2013 adalah tahun paling banyak saya menulis.. sebab masa tu, saya dan Mr.Bee belum kahwin lagi. Banyak masa mengadap laptop masing masing untuk chatting dan buat kerja masing masing menggunakan internet. Wahaha. Blog adalah sebahagian dari cara nak 'dating'. Means, inspirasi update blog tu sebab Mr.Bee.

Selepas kahwin, dah bersemuka 24 jam sebab kami kerja sama bidang. Bak kata Ben Ashaari, internet adalah ibarat pejabat. Jadi, saya dan Mr.Bee tak pernah tak bersama..di mana ada dia, ada laa saya..Jadi, saya dan Mr.Bee, mengadap komputer hanya untuk update group trading, beri signal dan trading serta membalas emel dari client sahaja. Selepas selesai, tak ada dah nak layan blog. Kami banyak main game PC, game mobile, jalan jalan, pergi bersenam, tengok movie dan membaca buku.

Pada bulan Jun 2017, merupakan bulan saya renew domain blog saya www.sofinahlamudin.com.. Tertanya tanya juga kalau saya wajar untuk tutup blog saya sebab hidup segan, mati tak nak.Wahaha.. Di sebab kan terlalu sayang pada blog ni atas beberapa faktor, saya batalkan niat untuk menutup blog ni dan saya bayar lagi domain untuk setahun.

Sesuai dengan nama yang pernah saya gunakan dulu, "Ms.Online_Addict", apa salahnya saya terus menggunakan internet sebagai medium untuk meneruskan hobi menulis dan menconteng saya sejak kecil dengan menggunakan platform blog. Malah, melalui blog boleh berkongsi pendapat dan bertukar informasi sesama blogger dan boleh berkomunikasi dengan pembaca melalui ruangan komen.

Menyertai Kelab Blogger Ben Ashaari

Untuk mendapatkan momentum yang super, saya memilih untuk tidak menjadi blogger katak di bawah tempurung lagi. Saya menyertai komuniti blogger dan memilih KELAB BLOGGER BEN ASHAARI sebagai kelab blogger paling diutamakan demi membantu diri sendiri agar terus aktif dan bersemangat dalam dunia blog.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin


Alhamdulillah, sejak menyertai Kelab Blogger Ben Ashaari, saya dan dunia blog mempunyai peningkatan yang positif dari pelbagai aspek.

Walaupun lokasi saya di Wilayah Persekutuan Labuan buat masa ni, ahli Kelab Blogger Ben Ashaari tetap menjadi sahabat blogger terbaik saya. Semoga pencapaian positif saya selepas menyertai Kelab Blogger Ben Ashaari sedikit sebanyak membuka mata warga Labuan kebaikan blogging! Terutamanya generasi baru di Wilayah Persekutuan Labuan yang sukakan internet!

Secara tersirat banyak yang berubah. Tak mampu nak tunjuk. Tehee...

Sokongan Mr.Bee dalam Dunia Blogging

Paling banyak mempengaruhi saya adalah Mr.Bee. Mr.Bee menyokong saya dalam dunia blogging. Walau pun blog personal dia jarang jarang update, tapi dia tetap akan update bila ada masa terluang. Saya suka baca entri kat blog personal dia. Kat blog kerja tak seronok. Wahahaha! Kecuali nak cari info penting tentang trading boleh laa.

Kesimpulannya, walaupun dunia blog banyak meningkat dua tiga bulan sebelum tahun 2018 ni. Ada part yang tak meningkat.. Blog kerja saya terabai dan bersawang. So, Sebahagian dari azam baru saya tahun 2018, blog kerja akan di upgrade menjadi yang lebih baik. In Shaa Allah..

Hobi baru bersama Mr.Bee

Main game! Hobi lama sebenarnya.. Wahaha... game je yang baru. Game Mobile Legends. Game bukan PC jadi boleh layan di mana mana..

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin


Semoga tahun depan ada game best lagi yang boleh di layan bersama. Tehee...

Sophee Studio

Progress blog Sophee Studio masih slow tahun ni. Pengisian masih tak banyak. Tapi hujung tahun ni, saya ada membuat senarai untuk pengisian agar blog Sophee Studio lebih menarik.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin

Entri Mr.Bee : "Sofie's Studio Art dan Hobi Alat Tulis"

Walau bagaimana pun, ada beberapa penambahan lukisan juga walaupun tak banyak. Hasil dari penyertaan rakan blogger di segmen saya.

Perkara yang tak tercapai tahun ni untuk Sophee Studio adalah gagal dalam cabaran Inktober pada bulan Oktober 2017 yang lepas. Wahaha... tiba tiba demam pula. Sediihh... tahun depan cuba lagi.

Entri Inktober 2017 : "Menyertai Inktober Challenge Untuk Tahun 2017".
Entri Intober 2016 : "Sophee Studio : My Inktober Challenge 2016".

Segmen blog pertama kali

Pada bulan September 2017 yang lalu, saya sempat buat segmen suai kenal blogger seluruh Malaysia. Supaya saya boleh laa mulakan silaturrahim dengan rakan blogger yang lain memandangkan baru saja nak aktif semula dalam blogging. Ini adalah segmen saya yang pertama. Jadi saya memang agak teruja.. Wehehehe.

Semoga Pengakhiran Tahun 2017 akan Membawa 1001 Pencapaian Positif di Tahun 2018 - Sofinah Lamudin


Alhamdulillah ini adalah salah satu pencapaian bagi saya walaupun ia hanyalah segmen mini.

Korang pun boleh juga berkenalan dengan peserta segmen : "Peserta segmen suai kenal" untuk menambah kenalan blogger.

In Shaa Allah, tahun depan ada lagi segmen berikutnya.

Vvaaah! begitulaa sedikit ringkasan tahun 2017 saya. Tak boleh tulis banyak banyak.. nanti sampai esok pun entri ni je saya kerjakan. VvaawaahhHHHH!

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .


Share:

8 Kata-kata Dari Teman:

Ciktie berkata...

Alhamdulillah!! Kita pun baru nak mula ni walaupun sebenarnya dah lama bertapak dalam ni hikhik

Fatin Shahrizam berkata...

Selamat tahun baru. Semoga tahun 2018 dapat mencipta lebih banyak kenangan :D

Sofinah Lamudin berkata...

Hehehe.. memang macam tu kan Cik Tie.. Kena kuat semangat untuk bertahan dan kekalkan momentum blogging.

Sofinah Lamudin berkata...

Ya Fatin.. semoga Fatin mencapai impian 2018..

SALIZA SACHARI berkata...

Saya masih baru dalam berblog.. azam tahun depan saya mampu update entry setiap hari.bagus kn berblog ni, sebab kita dpt berkongsi apa yg kita tahu dan boleh dapat ramai lagi kawan yg positif..😉

Sofinah Lamudin berkata...

Alhamdulillah... semoga berjaya update entri sekali sehari di tahun 2018.. terima kasih singgah sini.

Wani Sukarno berkata...

salam singgah sini,, teruskan semangat berblogging.. :) dah banyak menempa kejayaan dah tu

Sofinah Lamudin berkata...

Hai wani sukarno... terima kasih singgah. Alhamdulillah.. semoga sentiasa memperolehi kejayaan di tahun 2018 dan tahun seterusnya untuk kita semua. Amiinn...