Jumaat, 28 Disember 2018

Rawatan Terbaik Menghilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata Dengan Produk Yang Boleh Dipercayai dan Selamat | Eye Treatment Gel Review

Assalammualaikum Bloggers dan Readers,

Beberapa hari yang lepas, saya ada menulis entri bertajuk "90 Peratus Wanita Benci Akan Lingkaran Gelap Bawah Mata. Mengapa?" . Kat entri tersebut, saya ada menyebut produk yang saya gunakan untuk hilangkan mata panda saya tapi tak cerita secara terperinci. Tehee. So, entri kali ni saya nak cerita lebih terperinci tentang produk rawatan terbaik menghilangkan lingkaran gelap bawah mata dengan produk ni. Produk ni boleh dipercayai dan selamat. Sudah pastilah nak produk yang selamat, kan?

Selain dari selamat, apa yang biasa kita fikirkan semasa membeli produk? Hhaaah! HALAL atau tidak. Betulkann?

Oh ya! Di entri "90 Peratus Wanita Benci Akan  Lingkaran Gelap Bawah Mata. Mengapa?" yang saya sebutkan di atas , saya ada jelaskan punca bawah mata kita menjadi gelap. Selain tu terdapat info berkenaan perbezaan antara lingkaran gelap bawah mata dan kantung mata yang sering tersilap info bagi beberapa masyarakat. Jangan lupa baca, OK!

eye treatment gel review


OK, saya teruskan dengan produk anti lingkaran gelap yang saya ak kongsikan kat sini. Iaitu; Eye Treatment Gel - Anti Dark Circles, Co-EnzymeQ10 with Vitamin A atau dalam bahasa Malaysia; Gel Rawatan Mata - Anti Lingkaran Gelap, Co-EnzymeQ10 dengan vitamin A.


GEL RAWATAN MATA - ANTI LINGKARAN GELAP, CO-ENZYMEQ10 DENGAN
VITAMIN A

Produk ni dari jenama Cosmoderm. Pernah dengar kann Comoderm ni? Jenama ni boleh tahan terkenal juga dalam Malaysia oleh kerana kualiti dan keselamatan produk. Produk Comoderm merupakan produk buatan Malaysia dari syarikat Vanity Cosmeceutical Sdn. Bhd.

Mengapa produk cosmoderm sangat ramai pengguna? kerana produk mereka dijamin HALAL dan bertaraf GMP. Apa yang saya nak sampaikan kat sini adalah, produk ni buatan Malaysia. Jadi, ia sangat mudah didapati. Harga pun tak mahal.

Ramuan

Purified Water, Aloe Vera Extract, Cucumber Extract, Horse Chestnut Extract, Soluble Collagen, Soybean Protein, Centaurae Cyanus Flower Extract, Chamomile Extract, Acefylin Methylsilanol Mannuronate, Liquirice Extract, Diazolididinyl Urea, Sorbitan Caprylate, Phenoxyethanol, Propylene Glycol, Triethanolamine, Carbomer, Hydroxyethylcellulose, Carbome, Gingko Biloba Extract, Fragrance and Co-Enzyme Q10.

Kelebihan

Halal dan GMP

Dalam pemilihan produk, kita sebagai muslim memang akan menitikberatkan soal halal haram. Betul tak? Produk ni sememangnya halal.

Produk terbaik, berkesan dan selamat menghilangkan lingkaran gelap bawah mata

Produk ni juga bertaraf GMP; merupakan penekanan proses yang dilakukan di kilang secara bersistem dan mempunyai prosedur operasi yang berdokumen. Ia untuk memastikan kawalan bahan mentah, serangga, pengurusan sisa buangan, kebersihan, kualiti dan banyak lagi.

Mengurangkan penuaan akibat cahaya matahari

Gel ni boleh membantu menganjalkan struktur kulit dan mengurangkan sembap serta lingkaran gelap di sekeliling mata. Co-Enzyme Q10 boleh membantu mengurangkan kesan penuaan yang berpunca daripada cahaya matahari. Seperti yang saya sebutkan kat entri sebelum ni, apabila kita terlalu terdedah dengan cahaya matahari juga boleh menjadi punca kepada lingkaran gelap bawah mata.

Tidak melekit dan cepat diserap

Sesetengah orang, tak suka menggunakan gel pada muka kerana struktur yang melekit dan membuatkan kita merasa tidak selesa. Saya sendiri un tak suka kalau gel tu melekit. Tapi setelah saya mencuba gel rawatan mata; anti lingkaran gelap dari Cosmoderm ni, saya dapati ia sangat tidak melekit. Baunya juga sangat menyenangkan. Tehee.. Setiap kali nak pakai, saya akan hidu terlbih dahulu. Wahaha. Gel ni juga mudah diserap untuk melembapkan lapisan epidermis.

Sesuai untuk kulit sensitif

Disebabkan kulit pada sekeliling mata adalah jenis yang lembut dan sensitif, ramai yang tak pasti nak gunakan gel apa jika mengalami masalah lingkaran gelap bawah mata. Sebab takut, kann? So, berita gembira saya nak khabar, gel ni sangat sesuai untuk kulit lembut dan sensitif di sekeliling mata.

Tiada Paraben dan SLS/SLES

Paraben adalah bahan pengawet yang digunakan dalam produk. Terutamanya produk perawatan tubuh. Paraben adalah bahaya untuk kesihatan. SLS pula merupakan singkatan bagi Sodium Lauryl Sulfate/Sodium Laureth Sulfate. SLS/SLES merupakan bahan kimia yang berfungsi sebagai menghasilkan buih dan boleh mendatangkan kerengsaan pada kulit. Kesan penggunaan produk yang mengandungi SLS/SLES akan berlaku dalam jangka masa panjang.

Murah, Jimat dan senang nak dapat

Produk ni murah je. Tak sampai pun RM50. Lagipun produk buatan Malaysia. Senang nak dapatkan. Cari sahaja kat website Cosmoderm tu. Disebabkan kita sapu kat bawah mata sahaja, so tak ada la banyak sangat penggunaannya. Tak ada la cepat sangat habis gel ni. Jimat.


CARA MENGGUNAKAN GEL RAWATAN MATA COSMODERM

Cara penggunaannya senang je. Sapukan dan urut lembut di bawah mata 2 kali sehari. Kalau saya, lepas mandi, saya sapu gel mata ni terlebih dahulu sebelum menggunakan pelembab muka dan lain lain. Saya pada waktu pagi dan malam; sebelum tidur selepas cuci muka untuk masuk tidur.

eye treatment gel review

Senangkan? So tak ada alasan tak pakai. Pakai secara konsisten setiap hari.


Jadi, kepada sesiapa yang memerlukan rawatan lingkaran gelap bawah mata, boleh la cuba guna gel ni. Boleh dapatkan kat website utama Cosmoderm. Kalau nak hasil yang lebih perfect, cuba lah untuk dapatkan tidur yang cukup dan minum air secukupnya untuk mengelakkan lingkaran gelap bawah mata semakin teruk.

Website Cosmoderm : www.cosmoderm.com.my

Ingin maklumat pantas dari Cosmoderm seperti promosi dan sebagainya, boleh ke laman Facebook dan Instagram Cosmoderm.


Kalau saya, memang jenis yang suka membaca buku dan mengadap komputer lama lama sampai lewat malam sebab nak siapkan pelbagai kerja selain dari memang dah minat. Wahaha. So, kadang memang tak rasa mengantuk pun buat benda yang kita suka hingga larut malam. Tak perasan mata jadi letih. Tapi, masih nak nampak cantik jadi saya guna gel ni untuk mengekalkan kelembapan.

eye treatment gel review

Maklumla.. nak cukup air boleh minum. Nak cukup tidur boleh tidur tapi faktor usia tak boleh nak elak. Tehee.. Nak kurangkan kesan penuaan tu, saya guna gel ni. Saya harap, perkongsian saya kali ni membantu korang semua. VvaawaahhHHHH!


With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @sofinahlamudin2.0, @blogsofinahlamudindotcom, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher, @sillywonk, @sopheevlog, @sophee.beauty.


Share:

Isnin, 24 Disember 2018

90 peratus wanita benci akan lingkaran gelap bawah mata. Mengapa?

Assalammualaikum Bloggers dan Readers,

Sejak kebelakangan ni saya selalu berjaga malam (lewat tidur). Maklumlah... dah nak hujung tahun. Banyak kerja nak selesaikan sebelum menjelangnya tahun baru (2019). Apabila lewat tidur tapi kita bangun awal, kita akan menghadapi masalah tak cukup tidur. Selain itu, mata pun jadi gelap. Dah mirip mata panda dibuatnya. Wahaha...Sebagai perempuan, memang saya pun tak suka ada lingkaran gelap pada bawah mata. Apatah lagi kalau ada kantung mata (eyebag). Rasanya, bukan 90 peratus wanita benci akan lingkaran gelap bawah mata ni. Saya yakin 100 peratus wanita iaitu setiap wanita tak suka. Zaman sekarang, jangankan wanita....lelaki pun tak suka tau!

Zaman sekarang, memang tak kira wanita atau lelaki. Memang kebanyakkannya tahu dan mahu menjaga penampilan diri terutamanya wajah. Kalau mata dah serupa panda, macam mana nak mengorat. Eehh! Wahaha..kesitu pula. Maksud saya kat sini, di wajah, perkara paling penting adalah tak ada lingkaran gelap di bawah mata maka kita akan kelihatan segar dan cute! Kann? Tehee.



APAKAH MAKSUD LINGKARAN GELAP BAWAH MATA DAN EYEBAG (KANTUNG MATA)?

Maksud Lingkaran Gelap Bawah Mata

Hhaaah! Tak semua tahu lingkaran gelap bawah mata tu apa. Mereka yang tak pernah mengalami masalah lingkaran gelap bawah mata jarang tahu apa itu lingkaran gelap bawah mata. Lingkaran gelap bawah mata ni adalah seperti di dalam gambar di bawah :

Tips berkesan menghilangkan lingkaran gelap bawah mata
Sumber Gambar : Google
Nampak tak kat gambar di atas tu? Macam tu la rupa lingkaran gelap bawah mata. Sebab itulah ia dikaitkan dengan MATA PANDA. Masalahnya, kalau panda, memang dia tetap comel dengan mata gelap dia tu. Tak macam kita. Bayangkan kalau panda tak ada lingkaran gelap?

Cara berkesan menghilangkan lingkaran gelap bawah mata
Sumber Gambar : Google
Haish! Seram pula!! Tak comel langsung. Kesian kat panda tu. Wahahaha...



Maksud Kantung Mata (Eye Bag)

Ramai yang keliru.Sebenarnya, lingkaran gelap bawah mata dan kantung mata (eyebag) adalah berbeza. Kebanyakkan kita akan kata, eyebag itu adalah lingkaran gelap bawah mata. Sebenarnya ia adalah salah.

Kantung mata adalah seperti dalam gambar di bawah :

Bagaimana menghilangkan lingkaran gelap bawah mata yang berkesan
Sumber Gambar : Google

PERBEZAAN ANTARA LINGKARAN GELAP BAWAH MATA DAN EYEBAG (KANTUNG MATA)?

Maksud dan perbezaan lingkaran gelap bawah mata dan kantung mata
Perbezaan antara kantung mata (eye bag) dan lingkaran gelap bawah mata.



Sebenarnya apa punca masalah lingkaran bawah mata ni timbul?


PUNCA LINGKARAN GELAP BAWAH MATA (EYEBAG)

1. Keletihan yang melampau

Keletihan yang dimaksudkan di sini adalah apabila kita mengalami kekurang tidur atau terlebih tidur. Hhaaah! Bukan kurang tidur sahaja yang menjadi punca hal ni berlaku tau. Oversleeping pun boleh menjadi puncanya.

Selain itu, sekiranya kita mempunyai waktu tidur berjadual, bawah mata kita juga akan gelap apabila kita tidak tidur pada jam yang kita biasa masuk tidur. Terutamanya jika kita terlewat tidur dalam dua jam terlewat. Apatah lagi, jika tidur kita tidak tentu masa.

Apabila kita kurang tidur pula, ia akan mengakibatkan kulit menjadi kusam dan pucat. Malah, ia akan membuatkan tisu dan saluran darah bawah kulit juga turut menjadi gelap.


2. Faktor Umur

Faktr penuaan semulajadi juga boleh menjadi punca kepada masalah lingkaran gelap bawah mata. Apabila kita menua, kulit kita akan menipis. Kita akan kehilangan lemak dan kolagen yang diperlukan untuk mengekalkan keanjalan kulit kita.

Oleh hal demikian, pembuluh darah yang gelap di bawah kulit kita akan menyebabkan kawasan bawah mata kita menjadi gelap.


3. Tekanan Mata

Ketegangan mata boleh berlaku apabila kita menatap skrin televisyen atau komputer terlalu lama. Begitu juga dengan membaca dalam gelap dan dalam jangka masa yang panjang.

Tekanan mata seperti ini akan mengakibatkan pembuluh darah sekitar mata akan membesar dan hasilnya kulit di bawah mata kita akan menjadi gelap.


4. Alahan (Allergies)

Reaksi alahan dan kekeringan mata boleh mencetuskan lingkaran gelap bawah mata. Apabila kita mempunyai alahan, badan kita akan melepaskan histamines sebagai tindak balas terhadap bakteria berbahaya.

Selain daripada menyebabkan gejala yang tidak selesa seperti gatal, merah, dan mata bengkak, histamines juga menyebabkan saluran darah kita menjadi lebar dan menjadi lebih kelihatan di kawasan bawah mata kita.

Alahan juga boleh meningkatkan kemungkinan kita akan menggaru atau menggosok di sekeliling mata kita. Jadi, tindakan ini boleh meningkatkan lagi gejala mata kita. Ia akan menyebabkan keradangan, membengkak dan pembuluh darah akan pecah. Ini boleh menyebabkan gelap di bawah mata kita.


5. Dehidrasi (Kering)

Dehidrasi adalah penyebab biasa yang membuatkan lingkaran bawah mata kita menjadi gelap. Jika badan kita tidak menerima jumlah air yang sepatutnya, kulit di bawah mata kita akan kelihatan kusam dan mata kita akan kelihatan tenggelam. Hal ini kerana jarak tulang bawah mata yang berhampiran dengan kulit bawah bawah mata.



6. Pendedahan Cahaya Matahari

Kerap terkena cahaya matahari atau pendedahan dengan cahaya matahari boleh menyebabkan tubuh kita menghasilkan lebihan melanin. Melanin adalah pigmen yang memberikan warna kepada kulit kita. Akibat terkena cahaya matahari yang melampau boleh menyebabkan pigmentasi pada kulit kita terutamanya di sekeliling mata kita.


7. Genetik

Sejarah keluarga juga boleh jadi penyebab kepada lingkaran gelap bawah mata kita. Ia boleh menjadi satu sifat semulajadi yang diwarisi oleh keluarga kita. Kerana itulah kadang kala kita akan terlihat kanak kanak yang berusia muda mempunyai lingkaran gelap pada matanya.

Lingkaran gelap bawah mata yang dialami oleh kanak kanak ini akan hilang apabila dia sudah meningkat usia. Namun, ada juga yang sebaliknya.


RAWATAN MENGHILANGKAN LINGKARAN GELAP BAWAH MATA

Rawatan semulajadi atau di rumah.

1. Letakkan ais / sapu air sejuk

Ais atau air sejuk boleh membantu mengurangkan bengkak dan boleh juga mengecutkan pembuluh darah yang mengembang di bawah kulit. Ini boleh mengurangkan bengkak dan menghilangkan lingkaran gelap di bawah mata.


2. Dapatkan tidur yang cukup

Jika kita jenis yang selalu tidur lewat tetapi bangun awal, itu bermakna kita tidak cukup tidur. Manusia sepatutnya mendapatkan cukup tidur sekurang kurangnya 7 hingga 8 jam. Kekurangan tidur boleh menyebabkan kulit kita kelihatan pucat dan ia akan menjadikan bulatan gelap pada mata akan lebih jelas.

Benarkan diri sendiri untuk mendapatkan rehat secukupnya.


3.  Tidur dalam keadaan meninggikan kepala

Cara kita tidur juga boleh menjadi punca mendapat lingkaran gelap bawah mata. Tinggikan bantal dan kepala tertunduk sedikit untuk mengelakkan cecair daripda bawah mata ke atas dan akan membuatkan ia kelihatan bengkak atau bertambah bengkak.


4. Gunakan petua uncang teh (teh hijau juga boleh)

Penggunaan uncang teh yang sejuk pada bawah mata boleh membantu merangsang peredaran darah, mengecilkan saluran darah dan mengurangkan cecair di bawah kulit kita. Hal ini kerana teh mempunyai kafein dan antioksidan.

Rendamkan dua uncang teh di dalam air yang panas selama 5 minit. Kemudian, masukkan uncang teh ke peti sejuk selama 15 hingga 20 minit. Sebaik sahaja ia sejuk, gunakan uncang tersebut selama 10 hingga 20 minit. Setelah selesai, bilas mata dengan air sejuk.


5. Menggunakan Concealers

Walaupun penggunaan kosmetik tidak menyembuhkan lingkaran gelap pada bawah mata, ia boleh membantu untuk menutup lingkaran gelap tersebut buat sementara waktu.



6. Menggunakan produk anti lingkaran gelap yang boleh dipercayai.

Saya akui, memang tips menghilangkan lingkaran gelap bawah mata yang sering saya gunakan adalah rawatan no. 5 iaitu menggunakan kosmetik. Wahaha. Rawatan la sangat kan. Bukan apa...dapatkan tidur yang cukup kadang kala tidak boleh nak dilaksanakan jika kebetulan di waktu yang sangat sibuk. Ia menuntut saya untuk berjaga hingga lewat malam.

Cara menghilangkan lingkaran gelap bawah mata yang lain pula bukanlah tak bagus. Bagus! Sebab selamat. Cuma, dah tidur pun tak dapat nak dicukupkan, inikan pula nak ada masa untuk letak ais atau uncang teh. Di waktu yang kurang sibuk, boleh je. Tapi saya rasa, saya lebih prefer produk gel atau krim yang boleh kita sapukan sahaja pada mata. Yang penting produk tu selamat digunakan!

Dah la selamat, mudah pula!

Kan?

Produk yang saya gunakan adalah Gel Rawatan Mata (Anti Lingkaran Gelap), Co-Enzymeq10 with vitamin A dari Cosmoderm! Hhaaah!

Produk terbaik dan selamat menghilangkan lingkaran gelap bawah mata - eyebag
Gel Anti Dark Circles (Lingkaran Gelap Bawah Mata)

Ni lah produk yang saya suka gunakan. Main sapu je. Senang. Saya akan cerita dengan korang tentang produk ni kat entri yang lain, okay! Tunggu tau!

Hhaaah! Selepas dah tahu antara kantung mata dan lingkaran gelap bawah mata tu berbeza, boleh lah bagi tahu kat kawan korang, okay! Sharing is caring kan. Kongsikan artikel ni kat kawan korang pun boleh.

Kalau nak mengelak dari mengidap masalah lingkaran bawah mata, kena lah elakkan semua punca yang saya kongsikan kat atas tu. Kalau nak merawat lingkaran gelap pula, boleh cuba salah satu dari 6 cara bagaimana nak menghilangkan lingkaran gelap bawah mata kat atas.

Terima kasih membaca entri ni. Semoga korang dapat tidur yang cukup supaya kulit bawah mata tak gelap dan kekal cantik. VvaawaahhHHHH!



With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @sofinahlamudin2.0, @blogsofinahlamudindotcom, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher, @sillywonk, @sopheevlog .


Share: