SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.

Khamis, 25 Jun 2020

Bagaimanakah Cara Untuk Menghilangkan Rambut Yang Buruk | Terdapat 3 Cara

Bagaimanakah Untuk Menghilangkan Rambut Yang Buruk | Terdapat 3 Cara Menhilangkan Rambut Yang Buruk

Rambut yang sangat bagus sangat penting untuk penampilan. Disebabkan hal yang demikian, semua orang sangat mahu memiliki rambut yang terbaik untuk diri masing masing. Terdapat banyak cara yang boleh kita lakukan agar rambut kita kekal kelihatan baik. Kita tidak juga perlu peralatan ajaib atau produk yang sangat mahal! Di bawah merupakan beberapa cara atau petua yang mudah untuk menghilangkan rambut yang buruk dan kita bakal menyintai rambut kita semula!

Bagaimanakah Cara Untuk Menghilangkan Rambut Yang Buruk - Terdapat 3 Cara


PASTIKAN RAMBUT KITA SIHAT


  • Gunakan produk syampu, kondisioner (perapi) dan gayakan rambut mengikut jenis rambut kita. Tidak semua rambut diciptakan sama jenis. Jangan memilih produk hanya berdasarkan aromanya semata mata.
  • Ketika membersihkan rambut, pastikan kita meluangkan masa untuk membersihkan kulit kepala dan mengurutnya sedikit. Hal ini kerana apabila kita mengurut kulit kepala, ia akan membantu meningkatkan peredaran darah dan membantu pertumbuhan rambut kita.
  • Biarkan kondisioner (perapi) berada di rambut kita selama beberapa minit sehingga boleh meresap ke rambut. Rambit yang rosak memerlukan lebih banyak masa. Selain itu, pastikan gunakan perapi pada helaian rambut dan tidak terkena dengan kulit kepala.
  • Untuk mengelakkan rambut gugur, jangan mencuci dan menggosok kulit kepala kita terlaku kasar dan keras.
  • Pastikan bilas syampu dan kondisioner (perapi) kita dengan bersih. Hal ini kerana jika terdapat sisa syampu atau perapi pada rambut ia akan membuatkan rambut kelihatan melekit, berminyak dan lemas.
  • Sekiranya mempunyai masalah dengan kelemumur, Cara penyelesaiannya kita boleh dapatkan di dapur kita! Cuka! Tuangkan cuka ke rambut kita, biarkan sebentar lalu dicuci.

RUTIN UNTUK RAMBUT


Terdapat beberapa rutin penjagaan rambut dapat membantu kita dalam menghilangkan rambut yang tidak baik. Antaranya:
  • Sikat rambut dengan kerap. Hal ini kerana menyikat rambut merangsang peredaran darah yang baik. Seterusnya, ia dapat merangsang folikel rambut. Menyikat rambut juga dapat membantu pembaharuan sel dan pertumbuhan rambut.
  • Sikat rambut kita sebelum masuk tidur. Mungkin ia kelihatan agak tidak penting dan tidak diperlukan kerana rambut kita akan tetap berkerut ketika kita tidur. Namun, menyikat rambut sebelum tidur boleh mengelakkan rambut lebih kusut. Semakin kusut rambut kita, semakin tinggi risiko kerosakkan.
  • Berikan vitamin pada rambut kita jika diperlukan.
  • Keringkan rambut dengan kerap. Mulakan proses pengeringan rambut kita di akar terlebih dahulu. Jika kita keringkan rambut bermula dari hujung, rambut akan sukar untuk digayakan. Ketika mengeringkan rambut, jangan gunakan suhu yang terlalu panas kerana ia boleh merosakkan rambut.
  • Peralatan rambut juga perlukan rawatan. Sikat, pengering rambut dan pengeriting perlu dibersihkan sebelum kembali ke rambut kita semula!
  • Pemakanan dari makanan harian, seperti protein, zink, dan omega, dapat membantu merawat rambut agar tetap sihat.

Bagaimanakah Cara Untuk Menghilangkan Rambut Yang Buruk - Terdapat 3 Cara


PILIH GAYA RAMBUT YANG BETUL


Untuk mengelakkan rambut yang tidak cantik dan buruk boleh lah mula mempelajari beberapa gaya rambut yang sesuai dengan kita. Cuba membuat beberapa eksperimen dengan gaya rambut yang berbeza. Dapatkan inspirasi dari blog rambut atau video, dan praktikannya! Kemudian, kecilkan kepada tiha gaya yang betul betul boleh kita amalkan dan percayai. Selain itu, kita juga perlu memperhatikan perkara perkara berikut dalam menggayakan rambut:

  • Sesuaikan potongan rambut kita dengan bentuk wajah, watak, dan gaya hidup kita. Apa gunakan potongan rambut baru yang cantik tetapi hanya kelihatan bagus setelah kita menghabiskan banyak masa untuk menggayakannya.
  • Panjang pendek rambut tersebut mesti membuatkan kita selesa. Tidak salah juga dengan gaya rambut yang ringkas.
  • Jangan terlalu banyak mewarnai rambut kita.
  • Jika merasakan rambut kita agak membosankan, cuba ketengahkan sedikit perubahan. Ia akan menjadikan rambut dan wajah kita tampak ceria dan cerah.
  • Sekiranya menginginkan gaya rambut kerinting, pastikan tidak mengikalkan rambut yang baru kita cuci. Basuhlah rambut sehari sebelumnya.
  • Jangan gunakan penyembur rambut yang terasa melekit sebelum menggulung rambut dengan besi curling atau penggelek panas. Ia boleh menyebabkan kerosakan pada rambut.
Semua perkara kecil yang kita lakukan setiap hari mungkin tidak terlalu ketar, tetapi ia akan benar benar membuat perbezaan dalam jangka masa panjang! Melakukan sedikit sekarang boleh membantu kita dikemudian hari apabila kita memerlukannya. Nah, adakah korang mempunyai tipu muslihat khusus untuk menhilangkan rambut yang tidak baik? Kongsikan tips dan pendapat korang di ruangan komen di bawah, OK!


With Love,

#Sofinah696 💕

Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @sofinaartwork, @mudahkayadotcom, @howtoanythingmy



Share:

10 ulasan:

  1. Lagi satu mak ajar - pastikan rambut betul-betul kering sebelum tidur/ pakai apa sahaj penutup kepala bagi mengelakkan berbau dan rosak.

    BalasPadam
  2. Rambut adalah mahkota setiap manusia baik lelaki mahu pun perempuan jadi ia harus dipelihara setiap hari.

    BalasPadam
  3. Perkongsian yg bermakna.. Gigih AM baca n catat utk dijadikan nota peringatan harian utk tips jagaan rambut.. Terbaik lah..

    BalasPadam
  4. takut nak cuba gaya baru sebab dah terlampau biasa dengan gaya lama dan takut kalau2 gaya baru tu xsesuai dgn bentuk muka

    BalasPadam
  5. Kita yang berhijab ni memang kena dan perlu jaga rambut, kekadang tu ada yang amik mudah, bila pakai tudung, dari jauh dah bau rambutnya kan... So kena amik peduli..

    BalasPadam
  6. Setiap org nak rambut cntik dn sihat.. Memng ekne jaga elok.. Dan jangn lupa ambil suplement rambut..

    BalasPadam
  7. tips baru ni sikat rambut sebelum tidur. Boleh amalkan lepas apply skincare. Nampak mudah tapi tak ramai yang amalkan

    BalasPadam
  8. Suka sgt tips ni sebab walaupon pakai tudung tapi rambut tetap kena jaga. Stress kalau asik gugur n gatal. Setuju bab pemakanan tu. Memang effect juga pda kesihatan rambut

    BalasPadam
  9. Perkongsian yg bagus. Sis pun perlukan tips ni sb rambut sis pun punyai masalah

    BalasPadam
  10. guna conditioner tu sangat penting. lagi satu kena la jaga pemakanan, kalau makan ajinomoto 1 paket sehari memang botak lerr haha

    BalasPadam

Terima Kasih Sebab Membaca. Jemput Komen.
[Penafian] Pihak www.sofinahlamudin.com tidak akan bertanggungjawab dengan komen komen yang negatif. Setiap komen yang negatif adalah atas tanggungjawab pengomen itu sendiri.

Highlight Article

Kenapa Sakit Gigi Ketika Mengunyah Selepas Buat Tampal Gigi (Tooth Filling)? Bagaimanakah Menyelesaikannya?

Kenapa Sakit Gigi Ketika Mengunyah Selepas Buat Tampal Gigi (Tooth Filling)? Bagaimanakah Menyelesaikannya? BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM~ Assal...

How To Anything Channel

Sofie TV Channel