SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.

Khamis, 30 Julai 2020

Kisah Youtuber Kate Yup | Skeptikal Dan Annoying Dengan Khabar Angin Yang Disebarkan Oleh Segelintir Youtuber Mengenai Kate Yup

Kisah Youtuber Kate Yup | Skeptikal Dan Annoying Dengan Khabar Angin Yang Disebarkan Oleh Segelintir Youtuber Mengenai Kate Yup


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~

Assalammualaikum dan Hi My Sugarpeeps!,

KISAH KATE YUP (KY) SEMAKIN TULAR DALAM BENTUK KONSPIRASI DAN MISTERI


Pada sekitar bulan Januari tahun ni (2020), kisah KY mulai tular di Malaysia, Indonesia, Brunei Darussalam, dan mungkin di negara negara yang berhampiran. Tahukah korang, kisah KY ini semakin tular pada bulan Julai, 2020 ini? Peningkatannya semakin mendadak apabila ramai youtuber yang menyebarkan kisah KY dalam versi teori konspirasi yang lebih saspen  atau dalam bentuk click bait.

Kisah konspirasi misteri kontroversi youtuber kate yup diculik dipaksa makan dibunuh


Untuk pengetahuan kita bersama, channel KY ini memang sudah menjadi tanda tanya warga net seluruh dunia terutamanya United States pada sekitar tahun 2019 apabila mereka (peminat KY) notis akan kepelikan atau terhidu sesuatu yang mencurigakan di video KY bagi pandangan mereka.

Kisah konspirasi misteri kontroversi youtuber kate yup diculik dipaksa makan dibunuh

Kisah konspirasi misteri kontroversi youtuber kate yup diculik dipaksa makan dibunuh

To be honest, saya masih okay dengan melihat video atau membaca berkenaan teori konspirasi kerana masing masing ada pendapat masing masing. Dan masing masing ada sudut pandang tersendiri. Apa yang kita tidak nampak tidak semestinya tak ada. Betul kan? Apa yang mereka fikirkan, apa yang mereka andaikan mungkin betul, mungkin tidak. It's okay.

RAMAI YOUTUBER LAIN MENGGUNAKAN HEADLINE CLICK BAIT


Tapi, saya tak suka...betul betul tak suka dengan ciri ciri penulisan dan content yang crap. Mitos dan analisis yang keterlaluan. Ada masanya, apa yang mereka katakan pada tajuk, tidak ada di dalam video itu. Kita sendiri tidak melihat apa yang mereka katakan. Adakah itu semua hanya khayalan atau fantasi atau imaginasi mereka semata mata?

Logik atau tidak logik tu bukan point saya, bukan itu yang saya maksudkan. Sebab, jika kita kata ia logik, mungkin itu berdasarkan kajian sains dan sudah semestinya sains itu wujud. Jika kita kata tidak logik, ke-tidak-logik-an itu ada masanya benar. Alam ghaib dan kuasa sakti itu wujud bukan? Walaupun ia tidak logik?

Jadi, apa yang saya maksudkan kat sini, content tu sudah mulai tidak releven. Dan kita mulai nampak apa yang mereka buat sekadar nak dapatkan trafik dan views. Saya juga agak berasa annoying dengan mereka yang suka membuat headline atau tajuk yang mengarut. Mereka dengan sengaja membuat click bait. It's not cool man! Seriously! Nampak terdesak...contohnya, "Kate Yup Dibunuh dan Disuruh Makan Daging Sendiri" ? OMG! Whaaattt?

Jika headline/tajuk mengenai perkara tu betul, kita tak akan marah atau rasa annoy , betul tidak? Masalahnya kita dah tonton lama. 1 point pun tak ada tentang dibunuh especially makan dagingnya sendiri. Semua tu cuma andaian yang memandai mandai semata mata. Makan daging sendiri? Parah sangat headline ni. hhahaha...!

Soalan pertama : Adakah korang suka artikel atau video Youtube yang menggunakan CLICK BAIT? Sila kongsikan di ruangan komen. Kalau saya, saya akan unsubcribe dia, saya unlike dan saya tidak akan menonton lagi ke channel dia.

Soalan kedua : Adakah korang rasa menggunakan headline / tajuk CLICK BAIT itu kreatif? Bagi saya, ya...kreatif tapi tidak bertempat. Mereka juga nampak sangat terdesak nak orang tonton video mereka atau nak orang baca artikel mereka. Hhuhu...

REAKSI KATE YUP DAN STATUS HIDUP ATAU MATINYA


Apa agaknya reaksi KY jika dia menonton atau melihat ragam kalian? oh... Mungkin dia ketawa. Mungkin dia rasa tidak suka. Apapun reaksi KY, saya sendiri tidak ketahuinya kerana...

Tiada sesiapa pun tahu statusnya, adakah KY masih hidup? atau sudah mati? Teka teki ini tidak pernah terjawab sejak videonya yang terakhir dimuatnaik di channelnya; iaitu sejak 10 November, 2019.

SIAPA KATE YUP?


Kepada yang masih baru mengenai topik youtuber terkenal ini, di sini saya kongsikan sedikit info yang saya ketahui berdasarkan research saya berkenaan KY dalam beberapa hari ini.

KY merupakan seorang youtuber yang berlokasi di United States. Lokasi yang tepat tidak diketahui kerana lokasi di Youtube boleh ditukar bagi mereka yang tahu caranya.

Walaupun KT menetapkan lokasinya adalah United States, KY tidak kelihatan seperti seorang American atau seseorang yang lahir di United States kerana apabila dilihat caranya menulis description di Youtubenya, English nya tidak begitu lancar dari segi tatabahasanya.

Berdasarkan komen komen lama di channelnya, terdapat seorang peminatnya bertanya, "Where are you from?" lalu KY membalas, "I'm belgium". Ada juga videonya yang tertulis bahawa dia membeli nuggets di kedai yang berhampiran di Belgium. Ini membuatkan lebih ramai lagi yang keliru lokasinya.
Adakah dia di United States atau Di Eropah?

Ramai yang percaya bahawa dia adalah orang Perancis kerana video pertamanya tertulis perkataan perkataan Perancis.

Nama KY yang sebenar tidak pernah diketahui. Adakah 'Kate Yup' namanya yang sebenar atau sekadar nama yang dipilih olehnya untuk channel Youtubenya atau bukan tidak pernah diketahui oleh sesiapa pun. 

Jika nama ini adalah namanya yang benar, sudah pasti ada yang mengatakan bahawa dia orang Asia. Mungkin dari Jepun, atau Korea atau China? Kerana 'Yup' adalah nama yang biasa digunakan oleh orang Asia.

Jika korang cuba membuat pencarian diinternet berkenaan KY, tiada apa yang kita temui yang boleh menjadi clue siapa sebenarnya KY. Yang kita ketahui hanya KY dan YOUTUBE CHANNEL MUKBANGnya.

KY adalah seorang mukbanger terkenal dengan caranya yang tersendiri. Berdasarkan video video yang KY muatnaik di dalam channelnya, KY suka membuat video mukbang ASMR dan cabaran. KY juga bukan sekadar Mukbanger biasa tetapi dia adalah competitive eater seperti Matt Stonie dari United States atau Leah Shutkever dari United Kingdom.

Perkara yang paling membuat ramai orang tertarik dengan KY adalah KY seorang yang MISTERI. Tidak diketahui identitinya. Apabila KY membuat video mukbangnya, dia tidak pernah membuka wajah/muka penuhnya. Hanya menunjukkan mulutnya.

Ramai yang tercari cari muka KY sehingga ramai yang membuat perbandingan dengan muka muka perempuan yang pernah diculik kerana terdapat beberapa peratus mirip dengan wajah KY.

Selain daripada menutup wajahnya, KY juga menutup pergelangan tangan kirinya di setiap video.

Apa yang saya perhatikan, KY adalah seorang yang mempunyai kondisi kesihatan yang kurang baik. Dia seorang yang sangat kurus pada tahun 2018 dan semakin kurus di tahun 2019. Menurut KY sendiri di bahagian komuniti di channelnya, dia memang mempunyai kondisi atau sakit. Dia mengakui bahawa dia mempunyai penyakit Herpes.

Pada video terakhirnya bertarikh 10 November, 2020, ketika dia menikmati ketamnya, giginya pecah/patah ketika dia mengigit kepit ketamnya. Berdasarkan pembacaan saya, penyakit Herpes boleh jadi berpunca dari HIV dan HIV boleh membuatkan gigi tercabut/rapuh.

YOUTUBE CHANNEL KATE YUP


Channel KY mula didaftar menggunakan alamat emel kate.yup36.gmail.com pada 12 Mac, 2018 di United States. Jumlah video di channel ini adalah 30 video semuanya yang dipublishkan. Jumlah playlist hanya ada satu yang berjudul 'lobsterchallenge2019'.

Kisah konspirasi misteri kontroversi youtuber kate yup diculik dipaksa makan dibunuh


Channel Youtube KY mempunyai satu niche sahaja. Iaitu video mukbang ASMR. Mukbang adalah video makan. Merakam diri sendiri makan dalam kuantiti yang sangat banyak. Dikategorikan juga sebagai competitive eater dan challenge kerana KY makan dengan pantas. Selain dari pantas, KY juga memakan makanan laut yang mentah. 

KY memfokuskan jenis makanan laut di videonya seperti salmon, sotong, udang, ketam, kerang, ikan, rumpai laut, dan seumpamanya. Walau bagaimanapun, terdapat juga beberapa video di mana KY memakan jenis makanan lain iaitu nuggets dalam kuantiti yang banyak dan mee samyang yang banyak.

Makanan laut yang paling digemarinya adalah ikan salmon. Kebanyakkan videonya pasti akan ada salmon. Salmon itu pula tidak pernah dimakan oleh KY dalam keadaan yang dimasak. KY suka makan salmon mentah.

KONTROVERSI DAN TEORI KONSPIRASI KATE YUP


KATE YUP DICULIK


KY dipercayai oleh warga net bahawa dia seorang mangsa culik dan dipaksa makan untuk membuat video video mukbang kerana duit (pendapatan youtube). Hal ini kerana keadaan KY di dalam videonya yang kurus seperti tidak cukup makan atau dibiarkan kebuluran. Menurut kontroversi ini, KY dibiarkan kelaparan sebelum makan dalam kuantiti yang sangat banyak.

Apa yang membuatkan warga net bertambah percaya akan kontroversi ini adalah KY makan dengan pantas seperti orang yang sudah lama tidak mendapatkan makanan.

WAJAH/MUKA KATE YUP KONONNYA TELAH DIKETAHUI


Terdapat beberapa penama penama yang telah dikaitkan dengan KY seperti Parisian Kate, Karlie Guse, Millie Logan, dan beberapa orang lagi. Mengapa mereka dikaitkan?

Ramai yang membuat perbandingan wajahnya dengan penama penama ini kerana persamaan atau mirip di bahagian hidung dan bibir.

MESEJ KATE YUP MEMINTA TOLONG


Ramai juga yang percaya bahawa KY meminta tolong dengan cara membuat mesej mesej tersembunyi di dalam videonya.

Antaranya adalah kononnya KY membuat kod morse pada mangkuk sambalnya. Hal ini kerana pada video tersebut, KY mengetuk ngetuk mangkuknya dengan ketukan "HELP".

Selain itu, di dalam videonya terdapat mesej seperti "SOS" dan "HELP"

LOKASI KATE YUP YANG MENGELIRUKAN


Disebabkan lokasi KY sangat mengelirukan, di mana channelnya menyatakan bahawa dia berlokasi di United States tetapi di dalam videonya kononnya dia berada di Belgium.

Ada juga yang kononnya mengetahui lokasi sebenar KY melalui alamat emelnya.

KESAN LEBAM DAN GIGINYA PATAH/TERCABUT


Selepas kejadian lebam dan giginya patah, ramai yang mengukuhkan pendapat bahawa KY di dalam bahaya.

Kesan lebam pada lengannya membuatkan orang ramai tertanya tanya adakah dia didera dan benar benar dipaksa makan untuk membuat content youtube?

Giginya patah dan tercabut ketika dia makan ketam membuatkan kisah KY ini lebih misteri dan menakutkan warga net lagi.

SUARA SUARA ANEH DISEBALIK VIDEO


Kononnya mereka mendengar suara lelaki di latar belakang video KY. Ada beberapa bunyi yang mereka dengar, contohnya, "Just eat", "fast", "suck my ****", "Help me" dan banyak lagi.

PERKATAAN "SHE (DIA)" BUKAN "I (SAYA)"


Terdapat satu komen yang di-pinned-kan oleh KY di youtubenya. Ramai yang berasa pelik. kenapa KY tidak menggunakan kata ganti diri "I" pada komennya sendiri? Kenapa KY menggunakan "She"?

Warga net mulai sangsi bahawa akaun youtube KY bukan dimanage oleh KY sendirian tetapi oleh orang lain juga yang dipercayai penculiknya.

KATE YUP DIPERCAYAI MATI DAN DIBUNUH OLEH PENCULIKNYA


Hal ini kerana KY sudah tidak membuat muatnaik video pada channelnya sejak videonya yang terakhir. Pada bulan ini, Julai 2020, genap 8 bulan KY tidak membuat video mukbang barunya.

Tidak ada video daripada KY pada tahun 2020.

KATE YUP DIPERCAYAI TELAH DITEMUI


Konspirasi ini dibuat oleh youtuber luar negara pada mulanya di mana mereka percaya seorang perempuan yang telah hilang suatu ketika dahulu, kini telah ditemui.

Ramai yang percaya, perempuan itu adalah KY kerana... setelah ditemui, tiada lagi video baru di dalam channel KY.

Mereka juga mengatakan perempuan yang ditemui ini mirip dengan KY.

PENDAPAT SAYA DAN ANALISIS SAYA


Saya agak tertarik dengan kisah KY ini kerana ia begitu penuh dengan tanda tanya. Adakah benar dengan apa yang diandaikan oleh para youtuber dan blogger? Adakah benar KY meminta tolong?'

Kisah konspirasi misteri kontroversi youtuber kate yup diculik dipaksa makan dibunuh


Jujur, saya menonton video KY kesemuanya. Saya masih skeptikal dengan khabar angin yang sedang tular. Bagi saya buat masa ini, KY baik baik saya. Tiada sesiapa yang menculik KY. Apa yang dimuatnaik pada channel Youtubenya adalah apa yang dia suka.

Walaupun begitu, pendapat saya belum muktamad lagi. Dan artikel ini bukan yang pertama dan terakhir untuk menulis mengenai KY. Saya bakal update lagi untuk menjawab soalan korang. In Shaa Allah...

Saya tahu korang tertanya tanya kenapa saya kata KY baik baik saja. KY tidak diculik seperti yang dikatakan oleh warga net.


Terima kasih kerana membaca.
Jumpa lagi di artikel seterusnya.

Hashtag : #KateYupKidnapping , #PenculikkanKateYup, #KateYupDeath, #KematianKateYup, #KateYupMukbang, #KateYupFace, #WajahKateYup, #MukaKateYup, #KateYupLatest, #KateYupNews, #BeritaKateYupTerbaru, #KisahKateYup

With Love,

#Sofinah696 💕

Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @sofinaartwork, @mudahkayadotcom, @howtoanythingmy .


Follow my blog with Bloglovin ðŸ’‹


Share:

0 Kata-kata Dari Teman:

Catat Komen

Terima Kasih Sebab Membaca. Jemput Komen.
[Penafian] Pihak www.sofinahlamudin.com tidak akan bertanggungjawab dengan komen komen yang negatif. Setiap komen yang negatif adalah atas tanggungjawab pengomen itu sendiri.

Highlight Article

Kenapa Sakit Gigi Ketika Mengunyah Selepas Buat Tampal Gigi (Tooth Filling)? Bagaimanakah Menyelesaikannya?

Kenapa Sakit Gigi Ketika Mengunyah Selepas Buat Tampal Gigi (Tooth Filling)? Bagaimanakah Menyelesaikannya? BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM~ Assal...

How To Anything Channel

Sofie TV Channel