SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Jumaat, 2 Julai 2021

I'm sorry. I'm Not Ignoring You. I Just Feel So Overwhelmed.

I'm sorry. I'm Not Ignoring You. I Just Feel So Overwhelmed.

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~

Assalammualaikum dan Hai My Sugarpeeps!,

Terima kasih sebab singgah sini dan membaca blogpost peribadi saya. Could we be friends? Hiks.

Dah berapa kali juta dah saya tukar pages untuk menulis kat blog ni, hari ni. Draft pun dah bertimbun termasuk yang lepas lepas. Tak mungkin dapat nak disambung, dibaiki, mahupun dibaca semua dalam masa terdekat ni. Saya rasa macam tak sibuk mana pun hidup saya ni tapi tetap chaos dalam kepala. Berantakan!


Sekarang, jam menunjukkan jam 2:38 pagi. Tak tahu jarum jam akan menunjukkan ke mana setelah saya noktahkan blogpost ni. Ada draft job nak disubmit sebenarnya. Ada gambar yang perlu diedit. Ada video yang perlu diupload. Ada buku yang perlu dibaca. Tapi ia berakhir dengan penulisan yang cuma ada beberapa patah perkataan untuk perenggan pendahuluan. Gambar yang menanti untuk diedit berakhir dengan penantian tiada penghujung. Video yang kini perlu diupload terlupa di-schedule-kan.

Ntahlah! Tak dapat nak fokus. Kelabu semacam fikiran. Perasaan ni, kadang kadang mendung, kadang kadang cerah, kadang kadang penuh harapan, kadang kadang optimistik, kadang kadang pesimis, kadang kadang upside down. Cuba juga cari jalan keluar dengan menyemaikan semula harapan yang kejap lagi terkulai layu menggunakan teknik distractions yang menghiburkan. Mungkin dapat melarikan diri dari dibelengu kepulan asap dalam kepala otak. Tapi parah!...distractions tu membuatkan saya semakin hanyut dengan arus fikiran yang melayang. Melayang bersama mentaliti yang tidak sepatutnya ada dalam senarai kamus hidup. Ya! Memang sangat menghiburkan dan indah belaka tapi menghanyutkan hingga alpa dan lupa. Lalai. Tak guna betul!

Tolonglah Sofie. Cuba kau fokus dan disiplin. Kekalkan momentum. Entahlah... banyak sangat yang saya fikirkan. Overloaded. Nak termuntah! Benda tak terjadi. Problem tak ada kena mengena dengan diri sendiri pun saya sedut sekali dalam kepala macam vaccum. Masalah kucing dan anjing liar tak cukup makan pun join sekali dalam fikiran. Nasib baik cacing dalam tanah saya tak fikirkan sekali. Benda kecil. Benda remeh. Apatah lagi benda yang besar. Sangat membebankan minda.

Meskipun beban bukan milik diri sendiri. Masih perit rasanya melihat dan menyaksikan. Ya! Memang berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Namun...

Menyakitkan dan menyeksakan fikiran, mental, perasaan, emosi, semua! Mungkin saya kesal, terkilan, rasa bersalah, marah, geram, macam macam.

Saya dah cuba alihkan perhatian. Buat overwhelmed meletop saja bila dilayan... tapi...semakin dijarakkan, semakin menyedut semua tenaga. Dahlah Sofie. Cubalah bertenang. Susah kalau mudah sangat mental koyak. Walaupun hanya melihat berita kecil di sosial media. Tidaaakkkk... Ada sosial media salah. Tak ada sosial media pun salah. Ambil tahu salah. Tak ambil tahu pun salah.

Bila orang panggil saya lemah, saya marah. Tapi...sekarang ni? Ah! Lupakan optimistik buat masa ni. Saya manusia. Ada masa manusia pasti akan merasa sakitnya terjunam mendadak tanpa kau rela terjun. Pain is pain. Saya mungkin perlu...

Perlu berhenti menjadi toxic positivity dengan diri sendiri. "I'm okay, I'm fine"? Stop lying Sofie. Stop it! This is pandemic era. We are in danger. Everyone in danger! Everything in danger. Our jobs...ya! our entire financial futures, and yada yada.

Sejak sejak dunia dilanda pandemik, saya mengalami beberapa keadaan yang agak pelik sedikit. Bukan secara fizikal. Tapi mental. Atau mungkin juga bukan mental. Mungkin permainan perasaan. Atau saya cuna menafikan dan menyedapkan hati agar nampak tetap cool dan steady? Macam mana kalau semua tu bukan permainan perasaan? bukan paranoid? bukan overthinking? Macam mana kalau semua yang ada dalam fikiran saya betul?

Sebelum ni saya tak pernah nampak betapa bernilainya setiap manusia. Sekarang saya sedar. Mereka tetap penyeri dengan pelbagai ragam dalam dunia ni. Sejak melihat mereka semua pergi meninggalkan kita akibat Covid-19 - yang dikenali, yang tidak dikenali, yang pernah bersua, yang stranger, yang apa sahaja...

Sejak terlalu banyak kes positif Covid-19, membuatkan saya begitu rapuh sekali. Wait! Mungin saya memang dah lama rapuh. Sekarang mungkin menghampiri fasa menjadi debu saja. Habuk.

Tidak kiralah mereka masih sihat mahupun telah diuji, tidak kira mereka adalah insan yang saya kenali mahupun tidak pernah kenali. Tidak kira saya pernah bersua mahupun tidak pernah bersua. Bukan kawan. Bukan siapa siapa. Tapi hati saya rindu. Saya risau. Mereka semua baik baik sahaja bukan?

Bagaimana dengan awak yang pernah saya kenali? Yang pernah menjadi kawan? Yang pernah menceriakan hati? Yang pernah... yang pernah... wajah mereka bersilih ganti dalam minda. Perasaan yang pernah ada untuk mereka dulu timbul kembali. Yang lupa mulai diingat. Yang diajak bergaduh, mulai terasa kematian itu pasti, wajarkah semua persengketaan?

Awak... awak apa khabar? 'Apa khabar' ?? Soalan mesra apa khabar kini tidak lagi relevan. Apa khabar bukan lagi soalan yang boleh dijadikan soalan dalam kehidupan norma baharu. Semua orang pastinya khabar tidak mungkin ada baiknya. Masing masing pasti merasa "I'm fine" merupakan penipuan paling besar dalam hidup. Penipuan diri yang menampar di muka sendiri.

Mungkin awak tak kenal saya. Saya juga tidak kenal awak. Tapi saya selalu nampak awak. Saya notis kewujudan awak dalam dunia ni. Are you still holding up okay? What’s your day been like so far? What’s been on your mind lately?

Bertemuan biasanya unik. Ada masa saya kenal dia. Ada masa dia kenal saya, tapi saya tak kenal dia. Ada masa saya tahu nama nama mereka tanpa perlu mereka tahu nama saya.

Siapa pun awak. Apa pun nama awak. Please...Please stay safe, healthy, and survive. Not for me. For you. For your love ones. For your family.

@sofieluthor

##SofieLuthor ##Tribe769 Sleepless 😪💤

♬ original sound - Sofie Luthor 💛

I'm sorry if you feel I'm ignoring you. I'm not ignoring you. I just...I just feel so overwhelmed.

I think I need to take deep breaths.

Sending you my big visual hugs,

Sofie Luthor.

--

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @peculiarescapism, @sofieluthor.


Share:

1 Kata-kata Dari Teman:

Mrs Pip berkata...

Kak pip feel so not good.
Mmg x deny the feeling.
Tanda2 awal depresi pun Ada.