Rabu, 2 Januari 2019

Setiap Persinggahan dalam Perjalanan Hidup - Muka Surat 1

Assalammualaikum Bloggers dan Readers,

Sedang seronok edit gambar untuk pages facebook Blog SofinahlamudinDotCom, tiba tiba mood edit gambar terlebih lebih pula. Saya rasa letak logo sebagai latar belakang tu cantik. Setiap logo yang saya pernah suka dan masih suka merupakan setiap persinggahan dalam sepanjang perjalanan hidup saya. Setiap logo tersebut, ada kisah disebaliknya berdasarkan pengalaman masa lampau. Yang sudah menjadi kenangan dan sudah pun tertinggal jauh di belakang.

Walaupun begitu, setiap kisah tidak pernah saya lupakan. Ada yang indah,ada yang suram. Dalam hidup, mustahil sekali tidak hadir yang dinamakan duka. Meskipun begitu, ia akan seperti roda, akan berpusing pusing... walaupun duka, ia akan sentiasa bersilih ganti dengan suka. Bak kata pepatah, patah tumbuh kembali. Hhaaah! Betul kan? Tehee. Ibarat hujan kemudian kita didatangi pelangi.

Dalam semua logo yang pernah menjadi teman pada baju uniform saya atau name tag, ada yang sangat banyak kisah menarik. Banyak kenangan manis. Sangat banyak cerita yang enak didengar. Mungkin, dulu kala...cerita itu bunyinya bingit. Menyakitkan hati. Memusingkan kepala hingga 360 darjah pusingannya! Tapi, setelah masa pun berlalu pergi dan meninggalkan kisah lama jauh sekali di belakang...cerita itu rupanya memberikan maksud tertentu. Hampir kesemuanya mempunyai jawapan. Bunyi ceritanya juga sudah tidak bingit seperti selalu tetapi sangat elok didengar. Ya! Itulah namanya, cerita yang dijadikan pengajaran.

Cerita yang kononnya buruk, hari ini cantik sekali untuk diceritakan. Cerita yang dulu kononnya indah, rupanya talam bermuka muka. Urmmm..begitulah kehidupan. Sama juga dengan kehidupan saya. Cuma, cerita kita berbeza. Berbeza kerana ini adalah dari sudut pandang saya. Dari mata kasar saya dan mata hati saya. Melalui perasaan yang pernah saya alami.

www.sofinahlamudin.com

Pada tahun 1997, Inilah rupa lencana sekolah saya. Maaf! Lencananya ditutup oleh wajah saya bertudung merah. Wahahaha... biarlah tidak jelas. Yang penting tahu ceritanya sudahlah. Tehee. Tapi saya yakin, insan yang pernah hadir dalam hidup saya pada ketika itu pasti tahu ini lencana sekolah apa. Persinggahan saya di tempat ini, memakan masa hingga 6 tahun. Yalaah... hingga darjah 6 pastinya.

Ketika ini, gelaran saya itu Fong Sai Yuk. Gara gara rambut bertocang sampai bawah lutut! Cikgu suka memegang rambut tocang saya untuk dijadikan lawak. Vvaaah! Mujurlah saya spoting walaupun pendiam. Cikgu kata, "Sofinah, buka kung fu sikit.." daaa? Kebetulan, movie Fung sai yuk begitu popular waktu tu. Wahaha...

Sebut tentang pendiam, pendiam saya banyak! Malah lama. Sampai cikgu bisa bertanya satu soalan power rangers sama my mom, "Anak kakak ni bisu?". Wahahaha... itu kerana, apabila saya ditanya dalam kelas, saya tak mahu buka mulut! Itu takut atau pendiam ya? Wahaha...

Soal pelajaran, pernah juga cikgu bahasa Inggeris sakit hati dengan saya. Soal 'tape'. 'Tape' kan banyak maksud menurut saya dulu. Salotape boleh jadi kan? Gam untuk balut hadiah itu? 'Tape' juga mungkin kaset. Wahahah...Cikgu marah bila jawapan saya salah di waktu kuiz Bahasa Inggeris berlangsung dalam kelas. Dia menjerit dari depan kelas, sampai kedengaran ke kelas sebelah.

Saya tahu suara cikgu sampai sebelah sebab kawan sebelah kelas bertanya selepas habis kelas. "Kenapa cikgu tadi menjerit kuat sangat?" Wahahaha! Sampai hari ni saya teringat kisah saya dijerit oleh cikgu, "Bloody Fool...!!!" katanya. Tapi, saya tidak marah. Saya cuma sedih. Sedih sebab...ya ampuuunnn... apasal la bodoh sangat Bahasa Inggeris sampai cikgu marah macam tu sekali. Sejak hari tu, saya belajar, dan dapat B dalam UPSR. Terima kasih la cikgu. Kalau cikgu tak marah macam tu, saya tak jadi pandai. Terutamanya Bahasa Inggeris lah!

Semasa darjah 3, saya mempunyai seorang cikgu lelaki yang boleh tahan garangnya. Pendapat saya, generasi kini sudah pasti tak tahan dengan kegarangan dia. Tehee.. Tapi, kerana ketegasan dia lah saya berjaya.

Banyak lagi kisah sekolah rendah. Kisah cuci tandas pun ada sebenarnya. Wahaha... Mungkin suatu hari saya rajin menulis kisah lama panjang lebar. Mungkin...tapi kebarangkalian tu agak tinggi. Tehee.

Bersambung di sini .





With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinah696, @sofinahlamudin, @sofinahlamudin2.0, @blogsofinahlamudindotcom, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher, @sillywonk, @sopheevlog, @sophee.beauty.


Share:

0 Kata-kata Dari Teman:

Catat Ulasan

Terima Kasih Sebab Membaca. Jemput Komen.
[Penafian] Pihak www.sofinahlamudin.com tidak akan bertanggungjawab dengan komen komen yang negatif. Setiap komen yang negatif adalah atas tanggungjawab pengomen itu sendiri.

Review Buku Terbaru

Memiliki "I Change" Sejak 6 Tahun Yang Lalu dan Saya Dapati Ia Boleh Menggandakan Pendapatan Jika Diamalkan

Assalammualaikum Bloggers and Readers, FuhhH! Ambil masa selama lebih 2 minggu juga untuk habis membaca buku "I Change". Maklum...