SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Rabu, 15 Januari 2020

Memperkenalkan Kategori Utama Di Dalam Blog Sofinahlamudin Dot Com Tahun 2020

Memperkenalkan Kategori Utama Di Dalam Blog Sofinahlamudin Dot Com

Assalammualaikum dan Hi My Sugarpeeps!,

Hhaaah! Kepada yang baru mengunjungi blog saya, saya memperkenalkan, nama saya Sofinah Lamudin. Boleh panggil saya Sofina. Blog ni sudah wujud sejak tahun 2011. Blog yang pernah dibina sebelum tahun 2011, sudah pun saya tamatkan riwayatnya sekian lama. Wahahaha... Sebab masalah isi kandungan yang agak bertabur dan berbahasa slanga / bahasa pasar yang melampau. Maklumlaa jiwa terlalu muda. Tehee.


Kepada yang belum tahu "My Sugarpeeps" tu apa, meh saya jelaskan. Kalau dalam blog ni Sugarpeeps tu merujuk korang lah. Pembaca blog ni. Kalau di Instagram pula, ia merujuk kepada followers Instagram saya. Saja laa nak buat panggilan manja sikit. Wehehe...

Bila saya membuat bacaan secara rawak di dalam blog saya ni (membaca blog sendiri pula ni haa), saya dapati blog ni kategori dia macam rojak. Ehh! Bukan lagi macam...memang pun rojak. Namapun blog personal kan. Penulisan pun susah betul nak seratus peratus bahasa Malaysia. Campur. Sekejap Melayu, sekejap lagi jadi English. Broken English pula tu. Uhrmm. Nasib baik tak campur sekali bahasa hometown saya, Kedayan atau bahasa negeri jiran saya, Sabahan dalam blog ni. Wahahaha...

Jadi, mulai hari ni, saya telah membuat satu rombakan (Tak banyak). Saya nak buat kategori blog ni biar tersusun sedikit dan mulai tahun 2020 ni saya nak blog ni ada kategori utama. Biar itulah yang menjadikan niche pada blog ni. Yang lain lain tu, sampingan.

Kalau ada masa yang banyak, In Shaa Allah, ada laa saya edit artikel lama tu. Kalau tak ada masa, jawabnya, biarlah ia bersemadi di masa lampau di dalam blog ni. YyeahhH! begitulaa.

Buat masa ni rombakan isi kandungan dan penulisan di dalam blog ni sahaja yang saya nak ubah. Kalau nak design blog ni lawa lawa, memang tahun ni saya ketepikan dulu sebab banyak hal lagi saya nak kena uruskan tahun ni. Hhuhu.

Saya nak blog ni biar selari dengan tema / slogan saya iaitu "Helping People by Writing". Bermaksud, saya nak mengisi blog ni biar berinformasi, bermotivasi dan berinpirasi (Dijadikan rujukan kepada pembaca). Bukan sekadar saya menulis hal peribadi, pendapat sendiri atau pengalaman hidup saya. Nak buat apa cerita peribadi saya tu. Betul tak? Wahahaha...

Bahasa dalam blog ni, saya kekalkan iaitu campur laa sekejap English, kejap Malay. Sebab saya nak santai sahaja. Tak nak juga laa macam dalam buku teks sekolah. Aduh. Tapi....Hhaaah! Ada tapi ni. Yang santai tu di kategori "Sofinah Speaks" , "Produk Review" dan "Review Movie" sahaja. Jika artikel jenis informasi saya akan menggunakan Bahasa Melayu seratus peratus. Biar ia lebih jelas.

Kategori Utama Di Dalam Blog Sofinahlamudin Dot Com Tahun 2020

Terdapat dua jenis kategori; Formal dan Tidak Formal. Yang formal adalah artikel jenis informasi, motivasi dan mengulas buku. Yang tidak formal pula adalah artikel jenis Si Sofinah membebel. Wahahaha... Tak ada lah. Kategori tidak formal ni bila saya nak menulis tentang pengalaman hidup, mengulas produk yang saya gunakan, kisah tentang kucing kesayangan, atau cerita masak resepi baru tak menjadi ke apa. Lols.



Jadi, senarai kategori tersebut adalah seperti berikut:

Formal

Topik Utama

  1. Metafizik
  2. Psikologi
  3. Personaliti
  4. Motivasi
  5. Bagaimanakah?! (Merangkumi artikel dibawah label hubungan, parenting, tutorial, perniagaan, tips, resipi dan sebagainya)
  6. Apa Itu? (Merangkumi artikel seperti informasi mengenai ilmu pengetahuan)
  7. Mengulas Buku (Termasuk buku bahasa Inggeris tetapi ulasan dalam Bahasa Melayu - Ulasan Bahasa Inggeris di blog Silly Wonk).

Tidak Formal

Topik Utama

  1. Sofinah Speaks (Artikel celoteh saya, pendapat saya, kisah kucing saya, dan sebagainya).
  2. Review produk (Artikel produk kesihatan, kecantikan dan sebagainya).
  3. Review movie.
VvaawaahhHHHH! Macam tuuu laaa kategori blog ni tahun 2020 ni. Semoga istiqamah hendaknya. Oh ya... terima kasih kerana membaca Sofinah Speaks dan terima kasih kerana terus menyokong blog Sofinahlamudin dot com. Kepada yang ada cadangan untuk saya tulis di dalam blog ni, sila lah komen di ruang komen di bawah. OK!

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @sofinaartwork, @mudahkayadotcom.


Share:

12 Kata-kata Dari Teman:

Puan B berkata...

Cool. First time drop by here. Much interesting n inspiring blog. Kipidap.

aboya berkata...

terbaik

iam.umifuzy berkata...

wahhh...good luck Sofi..ala bahasa pasar pun asal bukan dlm bentuk ringkasan dan mampu difahami ok jugak tuu...

Sofinah Lamudin berkata...

Terima kasih puan B...sebab sudi singgah ke blog sofinahlamudin dot com :)

Yaya Azura berkata...

Bila dah jelas macam ni mudah nk up entri. Happy blogging.

Mrs Pip berkata...

blog design sangat cantik. pandai sofie edit.

Khairul Krol berkata...

Menarik. Teruskan menulis dan brkongsi ilmu. Terbaik!

Sofinah Lamudin berkata...

Terima kasih Aboya...

Sofinah Lamudin berkata...

Hehehe kak Fuzy, saya teringat pula bahasa budak wechat. Kelakar... cuma, tak semua orang boleh faham la.

Sofinah Lamudin berkata...

Betul Yaya...terima kasih singgah sini..

Sofinah Lamudin berkata...

Terima kasih kak pip... template free saja ni kak... Adjust sikit2 saja.

Sofinah Lamudin berkata...

Terima kasih. You too!