SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Khamis, 12 Mei 2022

4 Tips Utama Blog Untuk Blogger Baru Malaysia : Zaman Telefon Pintar Relevan Lagi Ke Blogging?

Zaman Telefon Pintar Relevan Lagi Ke Blogging?


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~

Assalammualaikum dan Hai My Sugarpeeps!,

Saya pernah ditanya soalan seperti ini. Zaman telefon pintar ni, relevan lagi ke kalau nak blogging? Semasa saya memulakan hobi menulis blog dulu, saya terpaksa menulis blog di Cyber Cafe. Saya juga terpaksa membayar internet RM3 untuk satu jam di Cyber Cafe. Waktu tersebut, jika nak mempunyai internet sendiri di rumah sangat mahal bagi saya. Jadi, CC saja harapan.

Cara dan Bagaimana Memulakan Blog Sendiri, Tips Blogging


Pada waktu tu, blog ibarat Facebook dan Instagram. Kami bertukar cerita, update kisah raya, dan kongsi gambar. Berkenalan antara blogger dan kami gembira walaupun blog yang kami tulis tidak memberi sebarang pendapatan. Apabila zaman semakin maju dengan teknologi, CC sudah kurang menerima pengunjung blogger-blogger. Kami menulis blog masing-masing melalui telefon pintar apabila tak ada komputer riba.

Malah, internet tak ada kat rumah menjadi sesuatu yang mustahil pada zaman ini. Rasa macam, eh? betul ke tak ada data? Benda ni dah terbalik tau. Dulu, orang tak hairan kita tak ada internet kat rumah. Sekarang, orang hairan kalau tak ada internet kat rumah.

Jadi, relevan atau tidak pada tahun 2022 ni untuk memulakan blog peribadi sendiri? Jawapannya, tak pernah tidak relevan. Malah, sekarang blogging bukan lagi sekadar berkongsi cerita dan pengalaman peribadi tetapi sudah menjadi platform menyebarkan ilmu, berkongsi tips, dan boleh menjadi sumber pendapatan jika tahu strateginya. Semakin hari, semakin mencabar sebenarnya. Apatah lagi bila kita cuba kejar SEO dan trafik.

Jika kita baru dalam dunia blogging dan ingin memulakan blog sendiri pada tahun 2022 ni, masih belum terlambat. Insya Allah, tahun 2023, 2024, dan seterusnya pun masih boleh. Setiap tahun akan ada sahaja cara dan strategi baru untuk kita berkembang dalam dunia blogging ni.

4 TIPS BLOGGING BAGI PEMULA PADA TAHUN 2022


1. PERCAYA KEPADA PROSES DAN PRAKTIS

Perkara paling penting yang perlu kita ingatkan kepada diri sendiri. Trust the process. Sebagai pemula, sudah pastilah kita akan belajar sedikit demi sedikit. Banyak perkara yang kita tidak tahu dan memerlukan masa untuk mempelajarinya. Practice make improvement. Jangan berhenti jika penat. Berehatlah dan esok buat lagi.

Blogging nampak mudah, menaip dan publish. Jika nak jadikan dunia blogging sebagai sumber pendapatan sampingan, bukan just for fun, proses pembelajaran dan praktis perlu dihadapi dengan sabar.

Saya sendiri mengambil masa. Dulu blogging sekadar minat dan suka-suka. Hari ini saya blogger sepenuh masa dan Alhamdulillah Allah beri saya peluang untuk menerima rezeki Allah melalui blogging. Insya Allah zaman sekarang sesiapa sahaja yang baru nak memulakan blog sendiri pasti lebih mudah untuk belajar proses blogging berbanding kami dulu-dulu. Insya Allah. Ramai yang telah berkongsi ilmu blogging melalui media sosial. Alhamdulillah.

2. MEMBUAT KAJIAN

Sebelum memulakan sebarang blog, seeloknya membuat sedikit kajian mengenai dunia blogging. Apa itu blogging dan bagaimana blogging. Percaya atau tidak berjuta-juta tips blogging yang ada dalam internet untuk membantu blogger baru.

Membuat kajian terlebih dahulu sangat penting untuk kita mempunyai pengetahuan sebelum kita mulakan blog kita sendiri. Nak tanya blogger yang sudah lama dalam bidang blogging pun boleh. Insya Allah akan ada yang sudi membantu.

3. FIKIRKAN KENAPA NAK MULAKAN BLOG

Selain dari membuat kajian, kita perlu fikirkan kepada nak memulakan blog. Apa matlamat kita menulis blog. Jika saya sendiri, zaman remaja dulu saya menulis blog memang sebab hobi menulis. Just for fun. Hanya nak berkongsi cerita dengan pembaca. Biasanya, jika tak ada matlamat seperti ni, memang tak kisah ada pembaca atau tidak. Tapi, sepanjang saya menulis blog suka-suka, masih ada yang suka membaca kisah peribadi orang lain di dalam blog.

Jika kita nak membina blog dengan matlamat dan tujuan yang bermanfaat lebih baguslah sebab boleh membantu pembaca. Insya Allah ada juga ganjaran pahala dari Allah SWT.

Di bawah saya sertakan contoh-contoh "Kenapa Nak Mulakan Blog":
  • Berkongsi ilmu pengetahuan yang kita expert
  • Untuk mempromosikan perniagaan
  • Untuk mendapat pendapatan sampingan
  • Untuk membantu orang lain dengan mengongsikan tips / tutorial / strategi
  • Untuk memulakan kerja dari rumah
Itu di antara contoh-contoh "kenapa nak tulis blog" yang mungkin boleh membantu membuat keputusan matlamat menulis blog yang bakal dibina kelak.

4. BLOG NICHE

Apa itu niche? Niche adalah topik spesifik yang kita pilih untuk penulisan-penulisan artikel yang bakal kita kongsikan di blog kita. Sebagai contohnya, blog pelancongan. Blog yang menulis pengalaman melancong, biasanya mereka akan dipanggil sebagai travel blogger. Mereka juga akan membuat review penginapan, pakej pelancongan, dan tempat-tempat menarik di sesuatu tempat untuk memudahkan pelancong-pelancong lain di masa hadapan.

Jika niche masakan, blog mereka akan mengongsikan resipi masakan yang mereka masak. Biasanya ditulis oleh chef dan mereka yang sangat suka memasak dan ingin berkongsi cara memasak yang mereka rasa boleh membantu sesiapa sahaja yang baru belajar memasak atau yang nak mencuba resipi baru.

Kenapa nak ada niche bagai ni? Ya betul. Dulu pun saya mempersoalkan perkara ni. Blogging adalah sesuatu yang kita panggil melontarkan thoughts, apa yang kita fikir, idea dan pendapat kita. Kenapa kita nak menulis mengikut topik spesifik sepanjang kita menulis blog? Dah macam peperiksaan pula kena ikut tajuk. Betul tak?

Tapi... ada sebabnya. Biasanya kita akan berhadapan dengan beberapa isu jika blog kita tidak mempunyai niche.

Isunya adalah audience blog kita akan datang dan pergi. Mereka tidak setia dengan kita. Sebab tidak semua topik yang ada dalam blog kita tu adalah topik yang mereka minat. Seperti contoh niche yang saya berikan tadi, memasak. Audience kita adalah audience yang mempunyai minat memasak dengan kita. Audience seperti ini akan memberi impak besar dalam engagement dan trafik blog kita.

Jadi, kena pastikan niche blog terlebih dahulu sebelum membina blog. Lebih awal kita rancang niche lebih senang kerja blogging kita nanti. 

KESIMPULAN

Saya merupakan blogger yang tidak mempunyai niche pada awalnya. Akibatnya saya mengambil masa yang lama untuk 'repair' blog saya dan mengalami masalah audience yang berserabut dan saya sukar untuk memahami audience blog saya sebagai akibatnya. Hal ni juga disebabkan dulu saya blogging untuk suka-suka. Bila saya dah mula serius, saya perlulah bertanggungjawab atas kesilapan kurang membuat kajian terlebih dahulu sebelum memulakan blogging.

Mujurlah, wujud niche personal blog atau lifestyle blog. Bolehlah saya kongsikan pelbagai pengalaman peribadi dalam blog. Walaupun begitu, saya tetap berhati-hati memilih topik untuk saya paparkan di blog ni sekarang sebab nak 'housekeeping' kategori blog bukan mudah. Sama macam kita dah bina bangunan atas tanah tiba-tiba kena roboh dinding sana sini sebab tidak merancang pintu dan tingkap. Hahahaha!

Saya harap, kategori baru saya 'tips blogging' di dalam blog saya ni, membantu blogger-blogger baru. Insya Allah. Jika ada sebarang soalan, boleh menghantar komen di ruangan komen atau hubungi saya di whatsapp +60198517652 atau di media sosial saya.

Semoga bermanfaat.

Jumpa lagi di next blogpost.


With Love,

#Sofinah696 ๐Ÿ’•

Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @peculiarescapism, @mudahkayadotcom, @howtoanythingmy .


Follow my blog with Bloglovin ๐Ÿ’‹


Share:

0 Kata-kata Dari Teman: