SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Isnin, 9 Mei 2022

Pengalaman Menggunakan Tetikus Logitech Signature M650 (Review) | Selesa dan Senyap | Mempunyai Pilihan Tangan Kidal

Pengalamanan Menggunakan Tetikus Logitech Signature M650 | Selesa dan Senyap | Mempunyai Pilihan Tangan Kidal


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~ 

Assalammualaikum dan Hai My Sugarpeeps!,

Saya terpukau seketika apabila melihat tetikus Logitech Signature M650. Bukan kerana dek rupanya tetapi terpana kerana tetikus itu terbalik! Selama mana saya menggunakan komputer, tidak pernah saya melihat tetikus terbalik. Haaa... Ke saya ni saja yang baru ditakdirkan bertemu dengan tetikus untuk tangan kiri?



Setakat ni, saya baru sahaja tahu wujud rupanya tetikus untuk orang kidal seperti saya ni. Yes! Saya kidal tau. Menulis tangan kiri. Semasa saya bertatih-tatih dengan komputer di zaman noob dulu, rasa janggal juga bila terpaksa memakai tetikus menggunakan tangan kanan. Samalah macam ketika saya keliru nak makan guna tangan kanan ke kiri semasa kecil. Kasihan! Terkial-kial.

Alhamdulillah, Allah beri rezeki kat saya memakai tetikus yang sangat selesa ni. Saya jenis tak kisah sebenarnya guna tetikus apa. Yang penting arrow tu gerak dan berfungsilah kan. Hahahha... Selain dari selesa digunakan dan mempunyai pilihan untuk insan-insan kidal, banyak lagi keistimewaan dan kelebihan tetikus Logitech Signature M650 ni.



APA YANG ADA DALAM BUNGKUSAN?

Sebelum cerita panjang mengenai tetikus ini, kita cerita dulu apa yang kita dapat apabila kita membeli tetikus Signature M650 ni. Bila parcel sampai saja, saya tak buat video unboxing untuk dikongsikan di Instagram sebab saya teruja. Hehehe... Tak sabar nak buka. Jadi, saya kongsikan apa yang ada di dalam bungkusan sahaja, okay.



  1. Bateri bersaiz AA.
  2. USB / Bluetooth.
  3. Tetikus Logitech Signature M650 (Susah tentulah).
  4. Dokumen panduan tetikus (Seperti biasa).

SPESIFIKASI TEKNIKAL / CIRI-CIRI TETIKUS

SAIZ


Menarik sekali, tetikus ni mempunyai dua saiz yang berbeza. Kita boleh memilih sama ada nak saiz small-to-medium atau saiz large. Macam nak order McD lah pula kan. Jadi, boleh ikut saiz tangan kita, kalau tangan besar boleh lah pilih saiz besar. Tak ada lah masalah sakit tangan sebab saiz tetikus kurang sesuai dengan tangan.


Sumber : Logitech.com


Signature M650

Height: 37.8 mm
Width: 61.80 mm
Depth: 107.19 mm
Weight: 101.2 g - weight includes battery (25g) and receiver (1.8g)

Signature M650 L

Height: 41.52 mm
Width: 65.63 mm
Depth: 118.19 mm
Weight: 111.2 g - weight includes battery (25g) and receiver (1.8g)

Sumber : Logitech.com



WARNA

Mempunyai 3 warna utama ; Rose, Graphite, dan Off White. Tetikus saya berwarna Rose. Hihi. Saya sebenarnya peminat warna kuning. Jika suatu hari saiz large ada warna kuning, saya nak! Tetikus warna rose saya saiz small-to-medium. Nak try juga saiz L kalau ada warna kuning suatu hari nanti. Tapi, sejujurnya saya jatuh hati juga dengan warna off-white. Nampak clean.



BATERI

Bateri tetikus ni bersaiz AA. Boleh bertahan sehingga 24 bulan.


BUTANG

Terdapat 5 butang. Butang kiri dan kanan seperti biasa. Mempunyai fungsi butang tengah (smartwheel) dan butang back dan forward di kiri tetikus untuk versi tetikus tangan kanan dan sebaliknya.




REVIEW MENGGUNAKAN TETIKUS LOGITECH SIGNATURE M650 SAIZ S-TO-M

REKA BENTUK

Walaupun saya kidal, saya menggunakan tetikus M650 versi tangan kanan. Saya sudah menggunakan standard mouse sejak sekian lama. Jadi, saya tidak ada masalah untuk menggunakan tetikus tangan kanan. Saya risau juga sebenarnya kalau guna tetikus kidal, saya tak biasa.

Tekstur getah, grip, permukaan matte, dan plastik solid

Saya sangat suka permukaan butang kanan dan kiri tetikus ni sebab tekturnya adalah matte. Bukan licin. Tekstur macam ni, tidak akan meninggalkan kesan cap jari. So, tetikus kekal nampak kemas dan lawa. Paling penting, bersih. Permukaan kiri kanan tetikus pula mempunyai tekstur getah yang berkualiti dan kasar jadi ketika kita mengerakkan mouse ni sangat grip dan tidak memerlukan genggaman yang kuat untuk menolak dan menarik tetikus.

SENSOR

Kecekapan atau sensitivity mouse ketika menggerakkan anak panah sangat tepat. Saya sangat suka menggedit gambar menggunakan photoshop dan ada masa saya menggunakan paint untuk kerja-kerja lukisan saya. Kecekapan, kapantasan, dan ketepatan sensor ketika kita bawa arrow ke target tu sangat mantap walaupun kita bawa mouse laju-laju, sepantas kilat. Hahahaha... Paling pasti, mouse ni tak buat saya mengamuk. hHahaha...

SENYAP

Teknologi Silent Touch Logitech pada butang kiri dan kanan tetikus ni membuatkan saya begitu kagum sebab saya tak dengar sebarang bunyi klik klik klik klik. Serius! Teringat zaman bekerja di pejabat dulu kala. Semua staff kusyuk mepakai komputer masing-masing dan keadaan sangat sibuk dan fokus dengan kerja. Tapi, suasana senyap tu dipecahkan oleh bunyi klik klik klik klik klik yang datang dari tetikus yang digunakan.

Tetikus ni sangat sesuai digunakan ketika di dalam perpustakaan atau ketika kelas atas talian. Very silent. Kalau letak kat tepi telinga, bunyi klik mouse sangat soft.

SMARTWHEEL

Smartwheel merupakan teknologi scroll wheel tetikus. Logitech memanggilnya Smartwheel. Butang ini juga senyap. Tak seperti scroll wheel tetikus lama saya yang berbunyi trttt trrr trrr setiap kali saya pusing di hujung jari telunjuk. Hhahahaa... Malah, Smartwheel Logitech Signature M650 ni sangat lancar ketika kita scrolling.

Smooth Scroll Wheel

Saat membuka PDF atau words, saya mencuba Smartwheel dengan memutarkannya sekali dan lepaskan. Wahhh! Page terus scrolling dengan bebas ke page 4. Kalau kita mempunyai kerja-kerja yang banyak pages, saya pasti kita akan enjoy sangat pakai tetikus ni.

Ketika kita scroll smartwheel ke bawah sekali dan lepaskan, kita akan terasa sedikit getaran pada tangan dan mempunyai soft sound like vrooomm vroomm tapi bunyi hanya kedengaran kalau kita dengar dekat-dekat dengan mouse tu lah. Hhaha... kat tangan cuma ada vibrate sikit...

Kalau nak scroll secara melintang pun boleh guna Smartwheel. Hold butang kiri atau kanan, kemudian gerakkan Smartwheel. Gitteww... senang sangat.

PERISIAN LOGITECH OPTIONS+

Paling best, mouse Logitech Signature M650 ni boleh kita setup menggunakan perisian  Logi Options+ . Perisian ini kita boleh  muat turun di laman rasmi Logitech sendiri. Setelah kita muat turun, seperti biasa kita install ke komputer kita.

Butang back/forward yang saya sebutkan di atas tadi, kita boleh tukarkan kepada butang lain yang kita suka atau yang kerap kita gunakan. Butang back/forward sangat sesuai kita guna semasa kita sedang melayari internet dan dengan pantas menggunakan butang tersebut hanya menggunakan tetikus tanpa menekan back/forward pada papan kekunci atau di skrin.



Butang back/forward tersebut boleh juga kita tukarkan kepada copy/paste jika mahu. Akan lebih mudah dan pantas jika kita sedang membuat kerja menulis dokumen di microsoft word dan sebagainya. 


KESESUAIAN PADA TANGAN

Okay, kalau saya mengguakan tetikus, biasanya saya suka saiz tetikus yang boleh sampai hingga ke tapak tangan. Maksudnya saya suka saiz tetikus yang lebih besar berbanding saiz tangan saya. Rasa lebih selesa dan santai saat bermain video game. Since saiz Logitech M650 saya adalah saiz small-to-medium, maka saya berasa kosong di tapak tangan. Masih elok tapi saya masih nak guna saiz yang lebih besar. Tapi kepantasn melakukan kerja dan kualiti mouse ni memang best.


BERAT

Tak berat sangat dan tak juga terlalu ringan. Sederhana sahaja. Walaupun menggunakan material plastic, feel tak terlalu ringan dan tak ada bunyi plastic ketika digenggam atau diletakkan.

Kesimpulannya, saya berikan 5 bintang untuk tetikus ni untuk keseluruhannya. Jika perlukan tetikus yang senyap dan selesa ketika melakukan kerja, tetikus Logitech Signature M650 ni sangat sesuai. Apatah lagi jika selalu menyertai kelas atas talian. 


Terima kasih sudi membaca.

Semoga bermanfaat.

Jumpa lagi di next blogpost.


With Love,

#Sofinah696 💕

Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @peculiarescapism, @mudahkayadotcom, @howtoanythingmy .


Follow my blog with Bloglovin 💋


Share:

0 Kata-kata Dari Teman: