SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Jumaat, 6 Mei 2022

Rambut Sihat, Segar & Lebat Menjelang Raya dengan SAFI SHAYLA Teknologi Pertama Hijab Scalp Biotics | Syampu Wanita Berhijab

Rambut Sihat, Segar & Lebat Menjelang Raya dengan SAFI SHAYLA Teknologi Pertama Hijab Scalp Biotics | Syampu Wanita Berhijab


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~ 

Assalammualaikum dan Hai My Sugarpeeps!,

Gatalnya! Rimas, lemas. Eh? Hahahaa... Macam ni lah rasanya kulit kepala saat berhijab. Apatah lagi jika mempunyai masalah kelemumur. Tahu tak apa punca kelemumur? Sebelum saya cerita punca kelemumur, saya cerita dulu apa maksud kelemumur. Kelemumur merupakan masalah gatal kulit kepala yang membuatkan kulit kepala bersisik, mengelupas, kemerahan, dan 'seperti bersalji'. Jika korang mempunyai masalah kelemumur seperti saya, pasti korang mempunyai pengalaman kepingan putih berguguran ketika menyikat rambut. Saat itu, perasaan macam nak marah...rasa nak marah... tapi kena sabar... hahahaha! Syampu Safi Shayla kan ada.



Sepanjang Hari Raya Aidilfitri 2022 ni boleh tahan panas juga cuaca di tempat kediaman saya. Bayangkan, Hari Raya wajiblah berhijab setiap saat. Dari Pagi ke Malam. Walaupun di dalam rumah. Kan hari raya. Ramai tetamu dan ipar-duai yang mewajibkan wanita muslim menutup aurat. Berhijab di waktu panas, tanpa bilik berpendingin hawa, mereka yang mempunyai masalah kelemumur memang tahu apa rasanya. Belum lagi ketika keluar rumah, menziarahi kubur di Aidilfitri di bawah cahaya matahari dan melawat sanak-saudara dalam cuaca panas dan membuatkan kepala berpeluh. Mujurlah sepanjang bulan Ramadan saya sempat mengamalkan syampu Safi Shayla Pakar Rambut Wanita Berhijab (Hijab Haircare Expert).



PUNCA KELEMUMUR DAN MASALAH RAMBUT LAIN

Punca kelemumur sangat banyak dan antaranya adalah keradangan kulit kepala, masalah kulit kepala berminyak, mencuci rambut dengan syampu yang tidak sesuai, masalah hormon, daya imuniti yang rendah, masalah kulit kering dan ketidak seimbangan yang berlaku kerana berhijab.

Hasil penyelidikan Safi Research (SRI), kesihatan mikrobiom kulit kepala wanita yang berhijab didapati kurang seimbang berbanding dengan kulit kepala yang tidak berhijab.

Wanita muslim wajib berhijab kerana rambut merupakan salah satu aurat. Jadi, tiada kelonggaran bagi kita demi rambut lebih sihat tak payah pakai hijab. Hahaha... Jadi, perlu kreatif dan menyelesaikan masalah rambut gatal, rambut gugur, dan sebagainya dengan cara yang sesuai dengan kita sebagai wanita muslim.

Walaupun berhijab, kesihatan dan kesegaran rambut kita perlu kita kekalkan untuk diri sendiri dan pasangan jika kita sudah berkahwin. Betul tak?

Kenapa kulit kepala wanita yang berhijab kurang seimbang? Kerana komposisi bakteria jahat yang ada pada permukaan kulit kepala berlebihan berbandingan bakteria baik. Hal ini terjadi kerana cuaca yang panas dan lembab akibat peluh yang kepam di dalam hijab.

Ini akan menghasilkan pelbagai masalah rambut seperti kelemumur yang kita bincangkan tadi. Masalah kelemumur yang sedia ada akan membuatkannya lebih teruk kerana tindak balas bakteria jahat yang berlebihan di kepala. Masalah rambut gugur dan berbau juga akan berlaku secara serentak.


CARA MENHILANGKAN MASALAH KELEMUMUR, RAMBUT BERBAU DAN GUGUR

Sepanjang bulan Ramadan lepas, saya dan suami sering tidak melupakan makanan yang sesuai ketika bersahur dan berbuka agar memperolehi keperluan penting tubuh badan. Terutamanya ketika bersahur, tidak pernah meninggalkan kurma agar bertenaga sepanjang hari sehingga berbuka kerana kurma mempunyai kandungan serat dan sebagainya.

Sepertimana saya mengambil berat keseimbangan pemgambilan makanan dan penggunakan tenaga sepanjang bulan Ramadan, begitu juga saya mencuba untuk mendapatkan keseimbangan kondisi kulit kepala sebagai kunci tampil menawan dengan rambut lebat menjelang raya. Bagi memiliki rambut yang sihat dan lebat, adalah menjadi satu kewajiban untuk wanita bertudung untuk menggunakan penjagaan rambut khas yang dirumus untuk wanita berhijab seperti Safi Shayla Hijab Haircare Expert.



SAFI SHAYLA HIJAB HAIRCARE EXPERT

Rumusan Revolusi Teknologi Hijab Scalp Biotics

Teknologi Hijab Scalp Biotics merupakan teknologi pertama di dunia. Hebat bukan? Saya sangat mengagumi Safi Shayla dan team SRI. Ini bukanlah sesuatu yang biasa. Teknologi ini diinspirasikan daripada Microbiome Science yang dicipta khas dengan rumusan probiotik untuk membantu penumbuhan bakteria baik agar mengembalikan semula keseimbangan mikrobiom kulit kepala.


Diperkuatkan Dengan 7 Habbatus Sauda Complex

7 Habbatus Sauda Complex ini adalah untuk membekalkan nutrien yang secukupnya untuk kulit kepala dan rambut. 7 Habbatus Sauda Compleks ini merupakan kombinasi 7 bahan alami iaitu Habbatus Sauda, Zaitun, Kurma, Delima, Buah Tin, Saffron, dan Madu.

Khasiat Habbatus Sauda mempunyai kandungan anti-fungal sehingga boleh menghalang dari kelemumur merebak. Ia juga mempunyai kandungan anti-inflamasi bagi meredakan iritasi atau keradangan pada kulit kepala. Zaitun juga memberi peranan baik kepada rambut antaranya melindungi keratin rambut dan mempunyai kandungan vitamin A.

 


Pasti ramai yang tidak tahu bahawa kurma juga memberikan manfaat kepada rambut. Kurma mengandungi vitamin B dan boleh membantu menjaga rambut agar kekal lembap dan kuat. Asid Punicic yang terkandung di dalam biji buah delima pula didapati boleh menguatkan folikel rambut dan begitu juga buat tin yang mampu memerangi masalah rambut gugur dengan meningkatkan pertumbuhan rambut melalui khasiat mineral, vitamin C dan E yang terkandung di dalam buah tin.

Saffron juga kaya dengan antioksidan yang boleh membuatkan rambut sihat dan berkilau serta mengurangkan masalah rambut gugur. Begitu juga dengan madu yang boelh menjaga kesihatan kulit kepala dan meredakan masalah gatal kulit kepala seperti kelemumur.


Keharuman Berpanjangan Sehingga 72 Jam

Pada mulanya memang rasa macam tak percaya. Hhaha... 72 Jam bersamaan 3 hari. Betul tak? Tapi setelah saya mencubanya memang betul. Wanginya rambut selepas mencuci rambut dengan SAFI SHAYLA memang berpanjangan hingga 3 hari. Best sangat sebab rasa segar.


TOP 5 SYAMPU SAFI SHAYLA

Syampu Anti Kelemumur Safi Shayla



Berkesan mengatasi masalah kelemumur dengan menghilangkan 99.9% penyebab kelemumur, serta melegakan masalah gatal kulit kepala dengan sensasi dingin.


Syampu Kawalan Rambut Gugur Safi Shayla



Menguatkan struktur rambut dari akar rambut, mengurangkan keguguran rambut dan membaiki rambut yang rapuh.


Syampu Licin Terurus Safi Shayla



Melembutkan dan melicinkan rambut yang kering dan yang susah diurus. Rambut akan licin, lembut, dan senang disikat - tidak lagi frizzy dan serabut!


Syampu Segar Bermaya Safi Shayla



Rasa segar dengan sensasi dinginnya, syampun ini akan membersih secara mendalam dan kurangkan minyak kulit kepala agar rambut ringan, segar, dan bermaya.


Syampu Mengawal Gatal Safi Shayla



Menghilangkan kegatalan kulit kepala segera dengan sensasi dingin agar rasa lega dan selesa.


Sekarang, saya dah tak berasa risau dengan masalah rambut berbau ketika membuka hijab. Hehehe, sebab syampu Safi Shayla ni betul-betul wangi. Walaupun saya memakai tudung seharian, rambut kekal wangi selepas berjam-berjam bertudung.



Alhamdulillah masalah gatal dan tidak selesa juga tak ada. Dah tak ada masalah menggaru kepala sambil membuat kerja. Hhaha...

Jika korang mempunyai masalah kelemumur, rambut gugur, atau nak mengekalkan kesihatan dan kesegaran rambut walaupun bertudung, boleh dapatkan syampu pilihan korang di mana-mana pasaraya yang menjual produk Safi atau boleh juga ke SHOPEE untuk membeli secara dalam talian.



Beli Safi Shayla Atas Talian - Wipro Unza Official Online Store


Maklumat Lanjut :
Instagram - @safimalaysia
Facebook - @SAFI.My
Twitter - @SAFImalaysia
Youtube - SAFI Malaysia


Terima kasih sudi membaca.

Semoga bermanfaat.

Jumpa lagi di next blogpost.


With Love,

#Sofinah696 ๐Ÿ’•

Follow my instagram ; @sofinah696, @sillywonk, @peculiarescapism, @mudahkayadotcom, @howtoanythingmy .


Follow my blog with Bloglovin ๐Ÿ’‹


Share:

0 Kata-kata Dari Teman: