SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Rabu, 4 Disember 2013

Kes mandikan Black Beauty, Ontot, Merry dan Garfield

Assalammualaikum rakan blogger,

Selamat pagi hari Rabu!! Dah sarapan ke?
...Nampaknya, saya sedang lepak kat rumah sorang-sorang pagi ni. Parents, kakak, anak buah semua pergi jalan.

Tapi eloklah tu, hehe... saya punya kerja kemas bilik, barang dari setor dan bekas BBQ semalam belum buat lagi. Tapi yang pasti, nak blogging dan blogwalking dulu. Huwahuwa...

"Black Beauty" ? Amboii... nama canggih benar kan... hiihii... Tu nama group anak kucing hitam. Anak-anak kucing kat rumah saya sekarang ni semuanya hitam, ada juga yang hitam putih. So, disebabkan banyak warna hitam, saya panggil saja la Black Beauty. Kalah nama pelakon Hollywood! ngeh~ Anak-anak kucing ni, mak ayah dia pun memang hitam. Anak kepada kucing kakak saya yang kami panggil dengan nama "ngingg" dan "mingg" .







"Ontot" tu nama kucing angkat kami. Lama dah dia join family kami. Dah jadi bukan angkat dah. Actually, dulu kami panggil dia "Kontot" tapi lama-lama hilang pula "K" kat depan nama tu. Haa haa... saya pun dah tak jadik panggil dia dengan nama "Manja". Dulu, kiranya nak bagi nama tu kat Ontot ni. Bersama keluarga saya dari dia kecil lagi...sekarang dah gemuk dan besar. Saya dan keluarga panggil guna nama tu sebab ekor dia kontot. Saya pernah post story tentang Ontot ni pada 25 May 2011 : KLIK SINI untuk baca entry tu. hee..




"Merry" my kucing masa kecik... dah lama dah tak ada.... saja letak nama dia juga....hii hii hii.... :) Merry hilang semasa saya umur 6 tahun kalau tak silap. Masa tu, Merry muncul masa Christmas, ayah angkat saya yang bagi. Jadi, saya panggil la "Merry" sebab ni - 'Merry Christmas' . Haha.... Tak apa lah, dah hilang nak buat macam mana, saya tunggu kat tangga setiap petang pun tak muncul-muncul juga.

"Garfield" pun nama kucing saya. Official kucing saya yang kedua selepas Merry. Kucing-kucing lain tu share dengan family. Tak sama lah.. haha... (Kucing pun tak nak share) lol. Tapi Garfield dah tak ada. Pun hilang juga -_- isk isk..sobs.. Entry tentang garfield pada bulan puasa tahun 2013 : KLIK SINI untuk baca.






Actually, entry ni just nak cerita cara nak mandikan kucing. Huesshhh... susah kan nak mandikan kucing ? Menjerit, melolong dia. heehee... tak suka mandi kot? Antara semua kucing yg saya cerita tadi, Garfield je steady bila dimandikan. Ontot? Amboii.. menjerit "toolllooonngggggg tolong...grrr tolonggg..." hahahaha...

Oke teruskan membaca cara mandikan kucing:-

1.Bersihkan telinga kucing dengan cootonbuds dan baby oil, lakukan perlahan & jangan terlalu dalam agar tidak mengenai gendang telinga kucing.

2.Potong kuku kucing, jangan terlalu pendek & cukup pada bahagian bening kuku. Hal ini dilakukan juga untuk menjaga keselamatan kita dari cakaran kucing apabila kucing berontak pada saat dimandikan. (sakit tau kena cakaran dia....)

3.Periksa bahagian-bahagian yang sakit di seluruh tubuh. Jamur biasanya menyerang bahagian dagu, ketiak, lipatan paha, telapak kaki, ekor dan pangkal ekor. Tungau Scabies paling sering menyerang bahagian telinga luar dan ujung-ujung telingan bagian dalam. Kutu pinjal  sering menyerang bagian atas kepala, dagu, ketiak dan lipatan paha. Ingat-ingatlah bahagian yang sakit tersebut, karena harus terkena shampoo dan disikat pada saat dimandikan.

4.Tutup teling kucing dengan kapas kecil agar tidak kemasukan air saat dimandikan.

5.Mandikan kucing dengan air hangat yang sudah disiapkan. Lakukan dengan perlahan agar kucing tidak terkejut. Siram bahagian tengkuk sampai bahagian ekor. Pastikan air membasahi seluruh bulu sampai ke kulit. Pengubatan tidak akan efektif bila air dan shampoo tidak mencapai kulit kucing.

6.Ratakan shampoo ke seluruh tubuh sambil dipijat/disisir/disikat menggunakan jari. Hati-hati pada saat memberikan shampoo pada daerah sekitar mata dan hidung (wajah). Usahakan shampoo tidak masuk ke mata. Untuk membersihkan kaki kucing, gunakan sikat lembut & lakukan dengan perlahan.

7.Setelah merata, sikat  dan bersihkan bahagian-bahagian yang sakit dengan sikat gigi. Hati-hati bila menyikat bagian yang luka. Pastikan shampoo berada di tubuh selama 5-7 minit agar kutu, jamur dan bakteria penyebab penyakit mati terkena shampoo ubat tersebut.

8.Bilas seluruh tubuh kucing dengan air hangat hingga bersih.

9.Keringkan kucing dengan handuk, kemudian keringkan kucing dengan blower/hair dryer sambil disisir/disikat.Penyisiran bertujuan menghilangkan rambut yang rontok/gugur dan mempercepat pengeringan rambut. Pastikan bulu dan seluruh tubuh kucing kering sampai ke kulit, terutama di bbahagian bulu tebal dan yang agak sulit seperti daerah perut, kaki belakang, daerah diantara kaki belakang, pangkal ekor dan telapak kaki. (Pengeringan yang tidak sempurna akan menciptakan lingkungan dan kelembaban yang senang bagi tumbuhnya jamur.)

10.Setelah bulu kering dengan merata, taburi bulu dengan bedak bayi/bedak khusus kucing hingga merata sambil disisir berulang-ulang.

11.Terakhir, semburkan perfume khusus kucing secukupnya (bila diperlukan).


Macam mana ? Syok kan mandikan kucing? hee hee.. kucing kita pun bersih, wangi, tak ada masalah gatal-gatal.. malah boleh dibawa tidur di atas katil bersama-sama... ngeh3x...

Macam mana pun, Jika kucing korang takutkan bunyi hair dryer, biarkan kucing memilih tempat yang dia suka untuk keringkan badan dia.

Nota untuk pencinta kucing:-

Saat kita akan memandikan kucing, kita harus memastikan bahawa kucing kita dalam keadaan yg fit atau benar-benar sehat. Apabila kita memandikan kucing yang sedang dalam keadaan kurang sehat, akan  memungkinkan menambahkan penyakit yang sedang dideritanya. Jadi batalkan plan korang untuk mandikan kucing korang okeyh! dan gantikan dengan melakukan mandi kering pada kucing apabila kondisinya kurang memungkinkan untuk dimandikan.

Mandi kering dapat dilakukan dengan membersihkan bulu kucing dengan washlap yg di basahi air hangat, keringkan, dan bubuhi bulu kucing dengan bedak khusus kucing/bedak bayi.
 Jika kucing kita termasuk kucing yang hiperaktif, hati-hati saat memandikannya. Mungkin boleh mulakan dengan perlahan agar kucing tidak memberontak, atau mandikan dengan bantuan kandang agar kita senang dengan bantuan macam tu saat memandikan kucing.

Jangan memandikan kucing di atas jam 4 petang dan jangan dikala cuaca yg sedang hujan, sebab nanti dapat mengakibatkan kucing sakit.


Apa-apapun, sebelum tinggalkan blog saya ni, jangan lupa tengok dan baca kat bawah ni yah! Assalam.


With Love,

P.S : Terima kasih sebab sudi baca entry ni. Jangan lupa tinggalkan URL blog korang untuk saya blogwalking ke blog korang semula oke :) tQ~


---------------------------------------------------------------------------------------




Jom join ramai-ramai "Contest SEO Eridy" ni sebab hadiah pemenang sangat lumayan tau!

Contest SEO Eridy ini sudah pun berlangsung sekarang untuk pendaftaran dan pendaftaran akan ditutup pada 11-12-13 (Cantik pula tarikh tutup ni... haha).




Kemudian,

Contest SEO Eridy ini akan bermula pada 12-12-13 hingga 30-12-13.

Hadiah untuk contest ini ialah wang tunai berjumlah RM500.00

Tempat pertama : RM200 x 1
Tempat kedua : RM 100 x 1
Tempat ketiga : RM 80 x 1
Saguhati : RM 20 x 6

Semoga berjaya kepada sesiapa yang dah mendaftar untuk menyertai Contest SEO Eridy ni yer!! :)


---------------------------------------------------------------------------------------




Saya nak kongsikan berita baik kepada rakan blogger saya yang suka layan Facebook dan Twitter...Korang tahu tak kita boleh dapat duit poket sambil layan FB dan tweet-tweet? Tak tahu? Kalau macam tu kena lihat video kat bawah ni :-




Seronok kan? ....nak maklumat lebih lanjut, klik .


---------------------------------------------------------------------------------------




Dapatkan Ebook PERCUMA Jana pendapatan sampingan korang kat bawah ni. Khas untuk rakan blogger yang singgah ke blog saya. Terima kasih banyak... :)




---------------------------------------------------------------------------------------




Jom Tempah LOGO MURAH dan dapat 4 EBOOK PERCUMA ! Beberapa logo yang sudah siap :






Share:

2 Kata-kata Dari Teman:

Unknown berkata...

cumelnye kucing tu

Unknown berkata...

..suka tgk kucing..tp x suka bela kucing..