SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Jumaat, 4 Januari 2019

Memulakan Tahun 2019 ke Kota Kinabalu - 04.01.2019 - Muka surat 1

Assalammualaikum Bloggers and Readers...

Hari ni saya dan Mr.Bee ke Kota Kinabalu. First trip for 2019. It's a very good start. Right? Tak macam 6 tahun sebelum ni, biasa kami akan berada di Kota Kinabalu sebelum new year. Stay sampai new year. Tahun ni beza. Ibarat meninggalkan tahun lama. Start di tahun baru.

Center Point, Kota Kinabalu, Sabah

Seawal jam 6.30 pagi, saya bangun kerana alarm tepi telinga bingit sangat. Tapi bayangkan! Saya mengantuk! Hahaha... So, snooze 30 minit. Lagipun, bas menumbok sekarang jam 10 baru muncul kat Menumbok. Bertolak ke KK kira kira 10.26 pagi.

Dah malas betul kitorang nak naik ferry kereta yang bertolak jam 7 pagi. Sampai menumbok, confirm mereput tunggu bas sejam dua. Bazir duit je lepak kedai makan di waktu tak lapar. Bazir bateri fon sebab online sepanjang menunggu. Bazir data juga sebab buka apps video dan main games. Wahaha...

Nak baca buku? Tak concentrate baca buku kat kedai makan yang bising dan panas. Hhuhu... Kalau saya baca buku tempat yang tak selesa, apa pun saya baca tak masuk langsung. Baik tak payah baca. Hhuhu..

Dari rumah ke terminal ferry, kami tempah grab. Tak perlu susahkan ayah hantar. Biarlah ayah dan mami rehat. Tidur secukupnya.

Kucing? Si Betty macam biasa laa. Nampak kitorang bersiap, berkemas dan berlawa, dia paling excited! Macam laa saya nak bawa dia jalan ke Kota Kinabalu. Wahahaa... Boleh Bet, one day. Kalau ada kereta yang boleh bawa ke Kota Kinabalu. I smuggle u dalam kereta. Wahahaha...(Eh! Tak baik tau smuggle - kena saman nanti..tehee). Kereta lama kitorang (husband punya actually), kalau diguna jalan jauh, dikhuatiri sangkut tengah perjalanan. Cuma, we are lucky tak ada hutang bank demi kereta.

Ayah pun! Kereta lucky draw suatu ketika dahulu. Saat saya masih bersekolah menengah. Pergh! Untunglaah! Saya nak juga tapi selalu tak bertuah bila isi borang cabutan bertuah ni. Wahahaa...

Si Chokey? Dia macam biasa. Macam chipsmore! Masa saya buka pintu dapur, dia ada kat tangga. Then hilang entah ke mana. Masa keluar rumah, say bye to Betty je.

Kitorang naik speedboat jam 9.20 pagi, kira kira 25 minit sampai menumbok. Dalam bot laju ni, hairan betul saya bila melihat seorang lelaki yang masih boleh bermain PUBG! Saya yang merasa takut sebab bot laju tu melompat lompat terkena dek ombak. Tak takut terlambung ke telefon pintar tu? Wahaha...

Kat Menumbok, kitorang terus naik bas. Tidak dilupakan, ke tandas dulu. Wahaha... Sebab apa, bas sekarang dah tak ada tandas. Uh! Bayangkan kalau nak terkucir sepanjang perjalanan 3 jam ke Kota Kinabalu? Nangis!

Minggu ni memang cuti seminggu. Tak buat kerja online. Saya suka bercuti setelah selesai orang lain semua bercuti. Tehee. Entahlah. Tak minat crowded yang melampau walaupun year end sale dah tamat. Lagipun sekarang tujuan cuma nak santai. Tengok mood juga laa... Kadang saya okey jalan dalam suasana ramai orang. Kadang tak okey. Tapi selalunya memang tak okey.

Bertolak lambat dari Labuan ke Menumbok menaiki speedboat, ada satu je laa kelemahannya. Bila naik bas, tempat duduk dah tak ada yang couple seat (ceyh! Nak juga panggil couple seat). So, this is the first time saya dan Mr.Bee duduk asing.

Sebelah saya lelaki gamer. Pemain PUBG. Wahaha... Bersinglet putih dan berkaca mata hitam. Sebelah Mr.Bee lelaki berwajah nerd. Berkaca mata petak, kerjanya online. Bukan main game. Entah apa yang dia online sampai fokus teramat.

Macam biasalah, kalau on the way ke Kota Kinabalu naik bas, ngantuk. Tidur tidur ayam juga seketika. Disebabkan kali ni duduk dengan orang asing, tak berani nak lelap mata sangat. Nanti kepala lentok kat orang sebelah pula. Hiks.

Kira kira  duduk selama 3 jam dalam bas dalam suhu yang kadang panas, kadang sejuk, akhirnya sampai juga ke bandar Kota Kinabalu, Sabah. Saya turun dari bas, diikuti Mr.Bee. cepat cepat Mr.Bee mengangkat luggage pakaian dan barang keperluan kami berdua.

Seperti biasa, sampai sahaja di bandar Kota Kinabalu, kami akan terus ke hotel yang berdekatan. Hotel yang kerap kami menginap. Malas dah nak cari yang lain. Wahahaa... Lagipun dekat dengan stesen bas dan center point.

Dalam bilik hotel, saya dan Mr.Bee lelapkan mata sekejap. Maklumlah, semalam tidur lewat. Dah terlalu sukar nak mengubah jadual tidur.

Banyak kali juga saya mencuba untuk tidur awal, bangun awal dan tidur secukupnya. Tapi nampaknya kecundang bertubi tubi. Uh! Harapnya, dengan jadual yang sudah disediakan tu, berhasil saya ikuti selesai habis bercuti nanti.

Bila bangun, kitorang kelaparan. Haha... Turun dari hotel pergi ke kedai India makan roti kosong. Tapi, makan roti kosong macam tak cukup jadi selesai sahaja makan roti kosong tu, kitorang terus ke Center Point untuk menikmati Kon Loh Mee di Restoren Nasi Ayam CP. Keenakkan Kon Loh Mee ni tak mampu saya nak tolak langsung kalau dah sampai KK.

Bila berada di Labuan, memang rindu sangat dengan mee ni. Kalau ada jambatan dari Labuan ke Menumbok, sanggup datang seminggu sekali. Dua minggu sekali pun dah OK!

Cuma, Kon Loh Mee dah naik harga banyak. YeayhHH! Sangat banyak beza kenaikannya. Dah cecah RM9 sekarang. Alasan? cukai SST. Dulu, asalan GST. Entalah..malas nak merepek politik. Selesai makan, saya dan Mr.Bee ke cinema. Beli tiket wayang. Sampai kat sini rasa berbaloi sangat beli tiket wayang yang murah tapi hall besar. Wahaha!

Cuba teka kitorang tengok wayang apa? Hhaaah! Mestilah Bumblebee. Actually, saya bukan peminat Transformer...Mr.Bee yang minat dengan Transformer ni. Saya tak pernah tengok Transformer sehinggalah saya kenal Mr.Bee. Wahahaha...Walaupun begitu, saya kenal dengan Bumblebee dan Optimus Prime.

Sebab anak buah saya suka sangat dengan dua karekter ni. Untuk movie Bumblebee, saya beri 5 bintang! Saya sangat suka versi cerita untuk kali ni. Suka sangat. Memang my type! Hiks. Kebetulan, watak utama dalam movie ni ialah Hailee Steinfeld. Review saya berkenaan Bumblebee (2018) boleh baca kat sini.

Bumblebee (2018)

Selesai sahaja menonton Bumblebee, kitorang balik ke bilik untuk berehat. Esok sambung jalan. VvaawaahhHHHH!

Akan bersambung .



With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinah696, @sofinahlamudin, @sofinahlamudin2.0, @blogsofinahlamudindotcom, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher, @sillywonk, @sopheevlog, @sophee.beauty.


Share:

5 Kata-kata Dari Teman:

Husniey Husain berkata...

Wahh seronok pi bercuti tu..selamat tahun baru 😍

Bazilah berkata...

Bestnya KK! Tak pernah pergi lagi.. hopefully dapat gi sana one day..

Sofinah Lamudin berkata...

Hai...selamat tahun baru 2019. hehehe...

Sofinah Lamudin berkata...

Kalau datang KK, wajib pergi Kundasang... ok.

Shikin Razali berkata...

Bestnya dapat pegi bercuti..