Follow Instagram @sofinahlamudin

Thursday, June 18, 2015

Saya dan Ramadhan #01 : Ramadhan Al-Mubarak yang pertama sebagai Isteri

Assalammualaikum WBT Blogger dan Readers! :)

Syukur Alhamdulillah... bermulalah Ramadhan saya sebagai seorang isteri. Berpuasa bersama suami. Kalau dulu ibarat sendiri, kini dah pun berdua. hehe.. Alhamdulillah...

Syukur sebab suami jenis yang excited berpuasa dan semangat bila tibanya bulan Ramadhan. Maka, sebagai isteri berganda sedikit semangatnya..tempias..haha..Syukur..syukur..

Selepas bersahur, saya berkemas rumah sedikit. Menyusun atur barang-barang yang dulu berada dalam stor buat sementara waktu. Barang-barang seperti buku-buku motivasi, buku kegemaran sejak kecil, VCD/DVD lama dan sebagainya..

Sekarang, tepat pada bulan yang mulia ni, saya dah ada port bekerja..ala-ala ofis kononnya.. kat rumah je...haha..walaupun masih belum perfect bentuknya macam sebuah ofis yang dirancang oleh kami berdua, tapi Alhamdulillah dah cukup buat saya jadi double triple rajin jadinya. haha! Terima kasih suami yang memberi sokongan dan membantu.

..kemas punya kemas...tiba-tiba...

saya terjumpa sesuatu,

Masya Allah...tarikh buku 17 September 2009.
17 September 2009; Sehari selepas hari lahir saya. Hadiah daripada sang guru teristimewa dalam hati. Alhamdulillah atas pertemuan saya dengan beliau pada tahun tersebut (semasa saya Tingkatan 6 - STPM).

Dugaan dan ujian yang tidak sebesar mana tu, sudah membuat saya goyah..bila diingat-ingat, Astagfirullah...mungkin rasa kesal dan malu tu ada, mungkin rasa lucu pun ada. haha..maklumlah..budak mentah.. Sekarang saya sudah pun menjadi seorang isteri.. sudah pun berumur 25 tahun (ohh..belum lagi...September nanti 25 tahun..kikiki..berkira.. :p ).. saya rasa SEMUA yang dinasihatkan oleh Puan Siti Zubaidah Salleh ada benarnya. Setiap kesulitan itu, ada hikmahnya. Mungkin yang dulu itu, tidak baik untuk saya. Maka Allah tukarkan kepada yang sesuai dan yang lebih baik buat saya. Subhanallah...Allah itu maha mengetahui.

Pasti! Saya hairan..usaha bagaimanapun, ingin macam mana pun, kalau Allah tidak setuju, maka ia tidak mungkin akan berlaku. Meski tidak berlaku, tetapi saya yakin dan percaya, setiap usaha yang ada, akan Allah berikan ganjarannya. Alhamdulillah...

Buku tu, ada CD Audio..Zikir dan ceramah agama yang benar-benar baik sungguh bunyinya..tenang jiwa..

Selepas tamatnya tingkatan 6, CD Audio tu sentiasa saya pasang. Mengenang si pemberi yang bakal jauh dan jarang dijumpa dan dilihat lagi...Allah jadikan beliau sebagai orang tengah untuk menyampaikan buku dan kata-kata motivasi yang ini. Alhamdulillah...selain itu,mendengar audio tersebut untuk melatih diri dan hati dari setiap yang saya dengar dari kata yang baik-baik dari audio tersebut. Akhirnya, hati terbuka dan lapang dada. Saya terima, saya redha. Kepercayaan ada sesuatu yang lebih besar, lebih baik dan lebih indah akan tiba itu kuat.

Yes! itu benar...Syukur... Saya bahagia.. saya gembira dengan keadaan dan hidup yang kini terutamanya part perkahwinan dan bersama insan tercinta yang memahami, baik hati, penyayang, romantik.. dia lah suami, dia lah sahabat, dia lah kawan, dia lah kaunselor, dia pemberi semangat, pemimpin ...dia lah segalanya...

Terkenang Puan Siti ni, sekaligus membuatkan saya teringat dengan kisah RAMA-RAMA dan BUNGA.

Pada suatu hari tu, beliau kata, "Sofinah, datang ke pejabat cikgu dulu sekejap... ada sesuatu cikgu nak tunjuk..."

Di pejabatnya, dia membuka laptop. "Tengok ni..", katanya..

..terpampang "KISAH RAMA-RAMA DAN BUNGA" .



Setelah tamat sekolah, saya bawa kisah ini ke mana-mana. Syukur Alhamdulillah...memang ada benarnya...

Terima kasih Puan Siti atas segala nasihat dan motivasi. Jasamu tetap ku kenang...Semoga Allah sentiasa menyayangi dan melindungi. Amin..

Kesitulah minda saya terawang-awang sambil mengemas..Selain daripada tu, macam biasa...barang-barang favourite dan koleksi kesayangan saya, pasti, mesti, harus dibuka dari kotak. Fuhh...lama saya nantikan..waktu untuk mengeluarkan barang-barang kesayangan ni dari stor lantaran tak ada tempat dan ruang untuk menyimpannya dalam rumah. Tak ada tempat yang sesuai sebelum ni.




Tak sempat siap mengemas, tepat jam 2 petang, mama call suami perlukan meja tambahan untuk berniaga di Bazaar Ramadhan. So then, saya dan suami pun berkemas untuk ke Bazaar Ramadhan menghantar meja.

Kat Bazaar Ramadhan area Labuan Walk memang kelihatan sibuk sekali. Parking pun nak tak ada..sesak.

Mata ; tak cukup tido.. haha!!


Selesai menghantar meja di Bazaar Ramadhan, saya dan suami ke Ujana Kewangan, untuk singgah sebentar ke Giant. Kot kot ada meja baru kat situ. Untuk kegunaan kami berdua buat kerja dan baca buku di ruang tamu, di rumah. Nampaknya rezeki kami tak ada..stok meja kat Giant dah habis. Jadi kami tangguhkan dulu mencari meja hari ni. Kami teruskan misi mencari makanan untuk berbuka puasa hari ni. YeahHH!!

Wefie of da day..ahaks...

Jam 5 petang.
Dalam jam 5 petang, kami keluar dari Ujana Kewangan, menuju ke Utama Jaya, Labuan. Beli makanan berbuka puasa di Utama Jaya, Labuan sebelum balik ke rumah. Suasana memang jammed... Risau juga tak sempat balik berbuka kat rumah. huhu...

Setelah keluar dari Utama Jaya, kami round sekejap Bazaar Ramadhan area Pasar Besar Labuan... Tahun ni adalah pertama kali Bazaar Ramadhan dibuka di area Pasar Besar Labuan lantaran Pasar Besar baru sudah pun siap sepenuhnya.

Suasana Bazaar Ramadhan Pasar Besar Labuan tak sehebat di Bazaar Ramadhan area Labuan Walk. Hal ni mungkin disebabkan tahun ini adalah pertama kali. Kalau nak cerita tentang strategik atau tidaknya Bazaar Ramadhan di Pasar Besar Labuan, boleh tahan strategik juga sebab berhampiran dengan Utama Jaya dan Stesen Bas Awam. Kalau nak cerita tentang tempat letak kereta, saya rasa ok juga...





Bila sampai rumah, buat persiapan buka puasa dan bila dah buka puasa, macam biasa, dari dulu sampai sekarang Encik Suami memamg suka buka puasa dengan dessert!...

...dan hari ni, mangsanya AISKRIM!



Ok! sampai sini dulu..! hehe...Selamat berpuasa...












No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sebab Membaca. Jemput Komen.