Follow Instagram @sofinahlamudin

Sunday, September 24, 2017

Chokey Nama Diberi Sempena Coklat Choki-Choki

Assalammualaikum Bloggers dan Readers!

Haa...asyik up Si Chokey kat instagram dan facebook tapi hampir terlupa nak menulis panjang tentang dia. Di instagram, saya menggunakan hashtag klik>>SiChokey<<klik setiap kali posting foto atau video dia. Korang boleh search #SiChokey kat instagram untuk lihat telatah dia,OK!



Sebelum saya dan MR.BEE kahwin, saya ada kucing lain nama Si Ontot. Si Ontot ni pada mulanya kepunyaan kakak saya. Abang ipar ambil dia di kawasan pembuangan sampah dalam keadaan lemah dan kurus pada tahun 2011. Boleh baca klik>>Kisah Si Ontot<<klik untuk baca entry saya mengenai Si Ontot pada tahun tersebut. Masa tu saya saya masih bekerja lagi jadi memang tak mungkin ada masa nak jaga kucing. Kalau nak ada haiwan peliharaan pun, confirm kakak saya yang jadi mangsa untuk jaga haiwan peliharaan saya. Hahahaha! Sebab dia suri rumah sepenuh masa sejak tahun 2004 selepas kelahiran anak buah saya kedua (Nama Fitri).

Pada tahun 2015, kakak saya berpindah bersama keluarganya ke rumah sendiri. Semua kucing-kucing dia, dia terpaksa korbankan dengan memberi orang lain atau letak di mana-mana yang sesuai. Kucing kakak saya sangat banyak! Tak pasti berapa ekor sebab, dulu kakak saya ada kucing nama 'Ngingnging'. 'Ngingnging' ni berasal dari sebuah tadika kemas. Sepanjang kakak saya bertugas sebagai pembantu guru tadika kemas tersebut, dia lah yang menjaga dan memberi kucing ni makan. Apabila kontrak sudah tamat, dia bawa 'ngingnging' ke rumah dengan tiga ekor anak si 'Nginging'. Semua jantan. Anak-anak 'ngingnging membesar dengan sihat bersama keluarga kami. Yang pertama manja dengan ayah saya, yang kedua manja dengan anak buah saya. Yang ketiga manja dengan saya. Setelah anak-anaknya membesar, 'ngingnging' nampaknya semakin produktif. Hahaha! Tambah-tambah, di kawasan rumah saya memang banyak kucing jantan. Maka, bermula lah legasi 'ngingnging'. 'ngingnging' lah puncanya kenapa kakak saya mempunyai banyak kucing hampir lebih 20 ekor tidak termasuk yang sudah mati. Huhuhu...

Walaupun ada 'ngingnging' yang mempunyai banyak anak. Abang ipar saya membawa Si Ontot dari luar. Disebabkan Si Ontot bukan legasi atau keturunan 'Ngingnging', warna dia agak unik berbanding kucing kakak saya yang lain! Sebab tu Si Ontot adalah kucing yang menarik perhatian saya sejak dari hari pertama Si Ontot menjadi ahli keluarga kami. Si Ontot ni unik dari yang lain. Saya akan ceritakan kemudian mengenai Si Ontot di entri seterusnya.

Apabila kakak saya nak berpindah rumah, kucing-kucing dia yang banyak menjadi masalah sebab tak boleh bawa semua kucing. Huhuhu... Hati saya menangis bila kakak saya kata terpaksa letak kucing-kucing tu di tempat yang kucing tu boleh dapat makanan. Tapi, saya tak boleh nak buat apa-apa sebab terlalu banyak! Saya tak mampu nak jaga semua walaupun pada tahun 2015 saya dah kahwin dan tidak bekerja. Sebab lain, saya dan MR.BEE jenis jarang ada kat rumah. Selalu pula ke luar Labuan. Jadi kucing yang banyak tu macam mana? Huhuhuhuhu! Mommy dan ayah saya pula kerja lagi masa tu. Kesian pula kalau diorang yang kena bela kucing-kucing tu.

Kakak saya hanya bawa 'Ngingnging' dan anak-anak kucing yang masih kecil bersama nya semasa berpindah. Saya pernah menulis tentang 'Ngingnging' sebelum ni. Di entri bertajuk klik>>Mana kau pergi? Pulanglah<<klik.

Tapi,walaupun semua ahli keluarga sudah bersepakat untuk meninggalkan kucing-kucing tersebut di tempat-tempat yang sudah dirancang, saya tetap tak sanggup lepaskan Si Ontot dengan satu alasan. Si Ontot dulu ibarat dikutip, tidak wajar untuk dibuang semula. Lagi elok jangan ambil kalau berakhir dengan dibuang semula. Oleh itu, saya ambil keputusan untuk jaga Si Ontot sebagai haiwan peliharaan saya dengan bantuan MR.BEE. Foto kat bawah merupakan foto Si Ontot yang saya shot pada 29 Ogos 2016.Dia baru balik dari jalan-jalan, then tidur atas meja.. Hehe. Jemput tengok. Versi photoshop - Flashy Poster.



MR.BEE sebenarnya suka kucing. Sebelum kami kahwin, dia dah banyak pengalaman jaga kucing sejak dia kecil. So, saya banyak belajar berkenaan kucing dengan MR.BEE. Walaupun saya kata nak jadikan Si Ontot sebagai haiwan peliharaan saya, sebenarnya saya tak reti. Hahaha! Tapi lama-lama, saya yang over dari MR.BEE. Buat Si Ontot dan Si Chokey macam orang pula. huhu..

Jadi, kembali kepada Si Chokey. Si Chokey ni sebenarnya anak kepada Si Ontot. Hahahaha.. Hasil dating dengan kucing betina sepupu saya sebelah rumah. Saya dan sepupu saya selalu perhatikan Si Ontot ke mana. Kalau Si Ontot tak ada kat rumah, saya tahu dia kat mana. Dia tidur kat kawasan rumah sepupu saya bersama dengan kucing sepupu saya nama 'Si Meow'. Kadang-kadang, Si Ontot makan kat rumah sepupu je. Tak malu! Makan ikan goreng pula tu.

Dah asyik dating, Si Meow pun pregnant. Bila sepupu saya bagitahu Si Meow Pregnant dan kata tak larat nak jaga anak-anak kucing tu nanti, saya pun nasihatkan supaya Si Meow dikambiri. Begitu juga saya. Saya nak Kambiri Si Ontot. Tapi sampai lah Si Chokey dah besar ni, tak pernah lagi bawa Si Ontot untuk kambiri. Meh~ Selepas Si Meow dah lahirkan anak, so ada tiga ekor anak kucing.Semua berekor kontot(pendek) macam Si Ontot. Pergh! Hahaha! Kalau part ekor, semua ikut ekor Si Ontot.Sebab Si Meow mempunyai ekor yang panjang. Kalau kaler pula, dua ekor sama kaler macam Si Ontot, manakala seekor lagi sama kaler macam Si Meow tapi ada warna asing. Ye lah.. Si Meow 100% hitam putih (banyak putih) tapi anak kucing yang seekor ni tiba-tiba ada kelabu asap. Datang dari mana? Kucing jantan lain ye? hahaha!

Dua ekor anak Si Ontot yang sama kaler macam Si Ontot tu, saya berminat! Tapi belum tanya MR.BEE lagi masa tu. Ye lah.. ada Si Ontot pun hidup macam ada anak 2 hingga 3 orang sebab Si Ontot ni ada je kerenah dia. Tapi kesian kalau tak layan atau tak jaga betul-betul. Kan ibarat keluarga sendiri walaupun hanya haiwan. Kita yang ada akal ni yang perlu fikirkan jalan penyelesaian untuk haiwan peliharaan kita.

Antara dua ekor ni, saya dapati yang seekor ni 100% sama macam Si Ontot ibarat klon.Jadi, saya gelar dia Ontot Jr! Sama sangat berbanding yang seekor lagi. So, dalam hati macam nak ambil yang itulah nanti. Tunggu dia besar sikit, biar cukup susu dari Si meow dulu.

Tiba-tiba, saya dapati Ontot Jr tu mati! Huwarrggghhh! Sebab Si meow tak perasan dia dah lemaskan anak dia tu kat bawah badan dia. Nangis nangis... Jadi, tinggallah yang kembar mirip dia tu. Itulah dia Si Chokey! hehe...70% persamaan dengan Si Ontot.

Si Chokey ni muka sama juga macam Si Ontot. Warna pun sama cuma, badan dia panjang sikit berbanding Si Ontot. Kalau Si Ontot, badan dia pendek malah kaki pun pendek. Masa Si Ontot gemuk dulu, Si Ontot kelihatan pendek-pendek tagap (Sabahan). Semenanjung kata Sado..Hahaha! Tapi versi pendek. Ekor Si Chokey, walaupun kontot macam Si Ontot, tapi Si Chokey lebih panjang 1 hingga 2 inci.

Pada 01 Oktober 2016, Si Chokey dah semakin besar. Hmm.. Tak la besar sangat kot . Macam lengan manusia tapi boleh tahan nakal la juga kalau bermain. Haha... Masa tu, saya dan MR.BEE belum ambil Si Chokey as pet lagi. Masih bawah jagaan sepupu. Cuma, anak sepupu saya yang berumur 3 tahun lebih tiba-tiba bawa anak-anak kucing tu ke rumah. Nak bagi tengok katanya. hahaha! Foto-foto kat bawah merupakan foto Si Chokey pada 01 Oktober 2016. Hehe.. Jemput tengok. Versi photoshop - Flashy Poster.


Di sebelah kanan tu Si Chokey. Hehe... Muka good boy kan? hehe!

Ada beberapa flashy foto lagi kat klik>>sophee studio<<klik. Sama macam kat atas dan kat bawah ni.



Nama anak sepupu saya tu MIA. Dia la yang ajak anak-anak kucing ni ke rumah. Hahaha. Semasa 'perjumpaan' kami dengan anak-anak kucing ni buat kali kedua tetapi buat kali pertama untuk MR.BEE.Masa tu lah saya tanya MR.BEE nak yang mana satu? Yang kiri atau yang kanan (dalam gambar di atas). Dia kata, dia suka yang kanan. Yang seiras Si Ontot.

Pada 11 November 2016, sepupu saya menyerahkan Si Chokey sepenuhnya di bawah jagaan saya dan MR.BEE. Saya tanya MR.BEE, "Kita nak bagi nama apa kat Ontot Jr ni?". MR.BEE kata, "SiChokey" .

Si Chokey adalah sempena nama coklat 'Choki-Choki'. Coklat kegemaran MR.BEE semasa kecil dan kebetulan warna Si Chokey pun memang macam coklat pun. Wakaka!

Begitu lah cerita asal usul Si Chokey, bagaimana dapat nama Si Chokey dan bagaimana kami boleh ada Si Chokey dalam keluarga Kami.

Sekarang, jangan kan saya..atau MR.BEE. Nampaknya Si Chokey berjaya menambat hati my mommy dan ayah. 😁😁😁

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinahlamudin, @jejakmoment, @labuanblogger, @sopheestudio, @sopheericher .

Follow my blog with Bloglovin 💋



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sebab Membaca. Sila Komen.