SELAMAT DATANG KE BLOG SOFINAHLAMUDIN.COM

Sila gunakan
untuk memudahkan pencarian topik dan pembacaan di dalam blog ini.


Isnin, 6 November 2017

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia

Assalammualaikum Bloggers dan Readers,

Semakin hari semakin hangat permainan video telefon pintar Mobile Legends dari Moonton ini. Sana sini kelihatan tidak kira lelaki atau perempuan, remaja atau dewasa sedang bermain MOBILE LEGENDS. Kehangatan Mobile Legends ini semakin menular seperti tidak mahu sejuk-sejuk. Apatah lagi sudah semakin banyak perkembangan yang baik dari pihak Moonton di dalam Malaysia termasuklah sedang mereka-bentuk HERO Mobile Legends berasaskan MALAYSIA iaitu HANG TUAH! Permainan video telefon pintar Mobile Legends dari Moonton ini adalah bergenre MOBA. Perlu mempunyai sekumpulan pemain untuk bermain. Kumpulan hanya seramai 5 orang. YES! Memang Mobile Legends adalah jenis permainan video yang meniru DOTA tetapi ia lebih ringan dan mudah dengan hanya bermain menggunakan telefon pintar. Tidak memerlukan komputer.

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia - Sofinah Lamudin


Permainan video telefon pintar MOBILE LEGENDS : BANG BANG atau lebih dikenali sebagai MOBILE LEGENDS atau ML ini di bangunkan oleh syarikat Moonton. MOBILE LEGENDS boleh dimain oleh pengguna ANDROID sejak 11 Julai 2016 bermula di CHINA dan pengguna IOS sejak 9 November 2016. Disebabkan permainan video ini bergenrekan MOBA, ramai yang sangat meminati permainan video ini.

Permainan video genre MOBA

MOBA adalah disingkatkan dari  "MULTIPLAYER ONLINE BATTLE ARENA" yang bermaksud Permainan Arena Perang/Pertarungan yang perlukan internet dan sekumpulan pemain. Jika MOBILE LEGENDS, perlukan 5 orang dalam setiap satu kumpulan. Akan berperang dengan 5 orang kumpulan lagi iaitu pihak musuh. Permainan video ini tidak dalam dimain tanpa internet.

Terdapat beberapa lagi permainan video telefon pintar  bergenre MOBA selain MOBILE LEGNDS, iaitu :

Heroes of Soulcraft
Call of Champions
League of Masters
Clash Royale
Vainglory
Ace of Arena
Bug Heroes 2
Legendary Heroes
Heroes of Order & Chaos

Namun, dinasihatkan untuk membeli sebuah lagi telefon pintar khas untuk bermain game untuk memuat turun kesemua senarai di atas, haha! Kemungkinan besar memory telefon pintar akan cepat penuh.

Bagaimana MOBILE LEGENDS dimain?

Di dalam MOBILE LEGENDS, kita perlukan 5 orang dalam 1 kumpulan untuk berperang dengan pihak musuh di mana pihak musuh juga perlukan 5 orang lagi untuk berperang dengan kita. Namun, kita tidak perlu untuk mencari 5 orang terlebih dahulu baru lah boleh bermain permainan video ini. Sendirian juga boleh kerana semasa kita mencari match, kita akan disatukan dengan orang lain sebagai satu kumpulan secara automatik.

Untuk bermain, kita perlu memilih satu watak yang dikenali sebagai HERO di dalam MOBILE LEGENDS. Terdapat banyak HERO yang boleh kita pilih untuk digunakan semasa berperang. Contohnya, LAYLA, ALUCARD, NANA, BRUNO dan banyak lagi pilihan HERO yang mantap-mantap, kuat dan cantik untuk digunakan.

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia - Sofinah Lamudin

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia - Sofinah Lamudin

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia - Sofinah Lamudin

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia - Sofinah Lamudin


Sewaktu dalam perlawanan, kita akan membunuh HERO pihak musuh, membunuh MINIONS dan MONSTER tetapi tidak semudah yang disangka kerana kita perlu menjadikan HERO kita kuat terlebih dahulu dengan membeli GEAR. Untuk membeli GEAR, kita perlukan GOLD. Untuk mendapatkan GOLD, kita perlu banyak membunuh MINIONS dan MONSTER. Jika kita tidak membeli GEAR yang betul ketika perlawanan, kemungkinan besar kita akan berkali-kali mati dengan bunyi "YOU HAS BEEN SLAIN!".

Bermain MOBILE LEGENDS pertama kali

Jangan risau jika masih baru dalam permainan video MOBILE LEGENDS ini kerana terdapat 3 tutorial yang mudah difahami untuk bermain permainan video ini. Setelah memahami cara untuk bertarung, boleh lah berlatih dua atau tiga kali sehingga mampu membunuh musuh berkali-kali.

Penubuhan Squad MOBILE LEGENDS

Sama seperti Clash of Clans dimana kita boleh menubuhkan SQUAD atau kumpulan kita sendiri dalam kalangan kita sendiri. Maksudnya, kita tidak perlu untuk bermain sendirian bersama orang lain secara rawak tetapi dengan kawan rapat kita sendiri.

Untuk menubuhan SQUAD, kita perlukan 199 Diamonds. Untuk mendapatkan Diamonds adalah perlu membuat pembelian yang melibatkan wang ringgit. Yes! Duit sebenar. Untuk membeli diamonds ini, boleh menggunakan kad kredit atau melalui penolakan kredit digi atau celcom.

Dalam SQUAD, hanya 9 orang yang boleh menjadi ahli dan sudah mencapai level 20 dan ke atas sahaja. Sesiapa yang mencipta sesebuah SQUAD dalam MOBILE LEGENDS, secara automatik, dia adalah leader atau pemimpin SQUAD.

Pembelian yang boleh melibatkan wang ringgit

Setiap pembelian yang melibatkan diamonds di dalam permainan video MOBILE LEGENDS ini akan melibatkan wang ringgit yang sebenar.

HERO

Tidak semua HERO yang ada boleh digunakan secara PERCUMA di dalam MOBILE LEGENDS. Sama ada kita perlu membelinya menggunakan BP (Battle Point yang sudah kita kumpul setiap perlawanan yang kita pernah terlibat) atau menggunakan Diamonds. Sama seperti SQUAD, diamonds hanya boleh didapati melalui pembelian secara real.

EMBLEMS

Untuk meningkatkan kekuatan HERO tertentu yang kita gunakan, kita perlu menaikkan level EMBLEMS yang berkaitan dengan HERO kita (EMBLEMS adalah set kekuatan sesuatu hero). Jika pemain mempunyai perasaan kurang sabar dalam hal ini, kemungkinan besar dia akan membeli diamonds demi mendapatkan EMBLEMS bagi menaikkan level mereka dengan pantas.

SKINS

Begitu juga dengan SKIN. Skin adalah sejenis pertukaran rupa kepada HERO kegemaran kita. Sebagai contoh, Layla.

Permainan Video Telefon Pintar Mobile Legends dari Moonton - Malaysia - Sofinah Lamudin

Skin HERO Layla ada pelbagai jenis. Setiap pembelian SKIN baru akan meningkatkan kekuatan fizikal HERO.

Walaupun begitu, tidak semestinya perlu membeli untuk menang dalam perlawanan MOBILE LEGENDS. Sebenarnya ia hanya perlukan kesabaran dan teknik bermain. Itu sahaja. Paling penting, permainan ini hanyalah hiburan. Tidak perlu untuk terlalu serius. Bermain menggunakan SKIN percuma juga sangat menghiburkan. Lagipun, kita akan mengalami kerugian jika membeli tetapi tetap kalah! Haha!

Baca juga :

  1. Punca Perempuan Membenci GAMER dan PERMAINAN VIDEO 
  2. Saya, Cinta, Hobi dan Permainan Video 


Terima kasih baca.

HAPPY MOBILE LEGENDS, guys!

With Love,
#Sofinah696 💕
Follow my instagram ; @sofinah696, @sopheestudio, @sillywonk, @jejakmoment.


Share: